De VNC was afgelopen dagen bij de eerste Cabin Operation Safety Conferentie van IATA (International Air Transport Association). Sprekers waren trainers en specialisten op gebied van 'cabin safety and procedures' vanuit diverse luchtvaartmaatschappijen. De VNC heeft een goed beeld
De VNC was afgelopen dagen bij de eerste Cabin Operation Safety Conferentie van IATA (International Air Transport Association). Sprekers waren trainers en specialisten op gebied van 'cabin safety and procedures' vanuit diverse luchtvaartmaatschappijen. De VNC heeft een goed beeld gekregen van hoe er international met cabin safety wordt omgegaan.
Er waren afgevaardigden aanwezig van maar liefst 100 luchtvaartmaatschappijen, van Baby B'air, Afriqiyah Airways tot Emirates, Air France en KLM. Hierdoor kwamen er verschillende interessante onderwerpen aan bod.
Onbedoelde slide activering
Opvallend aan de analyses van Swiss International Airlines en TAP Portugal over het voorkomen van inadvertent slide deployments (ISD) was dat de definitie van ISD per luchtvaartmaatschappij verschilt. Voor de een is een leeggelopen luchtdrukfles al een ISD, bij een ander moet de slide ook daadwerkelijk opgeblazen zijn. KLM gaat dan weer uit van een slide die op z'n minst uit de container is gekomen maar niet perse opgeblazen is. De verschillende definities kunnen een groot verschil maken in het aantal ISD's.
Zo'n zestig procent van de ISD's wordt door cabinepersoneel veroorzaakt. Vooral afleiding door passagiers maar ook vermoeidheid zijn de boosdoeners. In dat licht was het interessant te horen dat het moment waarop de deur in manual wordt gezet - in de bocht richting de gate of na de stop aan de gate - van belang is voor het aantal ISD's na aankomst. De procedure zoals KLM die hanteert (manual commando in de bocht richting de gate) laat de minste deployments zien. Bijna driekwart van de aanwezige luchtvaartmaatschappijen bleek te werken met de procedure waarbij de deur pas in manual gaat na de stop aan de gate.
Virtuele Flight safety
Bij een ander onderwerp 'cabin crew training' liet Virgin Atlantic haar oplossing zien voor de verplichte familiarisatie na een typetraining. Ze hebben een virtual aircraft visit ontworpen. Daarmee kan cabinepersoneel met een computeranimatie door het vliegtuig lopen en cabine lay-out, deuren, bedieningspanelen en stuwposities van emergency equipment openen en bekijken. De animatie is gebaseerd op foto's van het echte vliegtuig en ziet er levensecht uit. Door de virtual aircraft visit op de website te zetten kan cabinepersoneel op elk gewenst moment even checken hoe het ook al weer zat. We hoorden dat KLM er ook enthousiast over is, dus wie weet...
Overige flight safety onderwerpen waren safety auditing; lithium fire extinguishing; hidden fires; safety reporting; fatigue risk management; turbulence managment; cabin air quality, unruly passengers; health and safety management of crew and passengers; use of personal electronic devices by passengers en cabin crew training.
Kortom, we zijn weer meer dan bij op de onderwerpen uit het welbekende rode boek!
VNC bestuur
* op de foto: VNC bestuursleden Nol Visser en Annette Groeneveld