De VNC is al geruime tijd met transavia in gesprek over mogelijke invoering van een nieuw geautomatiseerd roostersysteem: T-bids. De inzet hierbij is het creëren van goede roosters voor het cabinepersoneel en het maken van duidelijke afspraken met transavia. De VNC heeft hierbij aangegeven een aantal zaken van groot belang te vinden:
* Het aantal werkuren in een 28 daagse periode vaststellen
* Niet twee lange vluchten in één werkperiode
* Goede verdelingen van vluchten/uren
Naar onze mening zitten er in de huidige basisregels van T-bids nog zaken die niet kloppen of die onvoldoende bescherming bieden aan het cabinepersoneel. De WRR in de cao is een verworven recht en de VNC gaat deze afspraken uiteraard niet zomaar overboord gooien. Er zullen op zijn minst andere goede beschermingsregels voor in de plaats moeten komen.
Naast de basisregels zitten er ook sturingsregels in het voorstel. Ook daarover hebben wij aangegeven dat er te weinig zekerheden aan kunnen worden ontleend. De VNC is van mening dat bepaalde sturingsregels ‘harde regels’ moeten zijn, ter bescherming.
Boekjetransavia gaat nu een boekje publiceren waarmee wij het op een aantal cruciale punten inhoudelijk niet eens zijn. Voorbeelden hiervan zijn:
* Maximaal 4 vroege opdrachten per werkperiode, dit moeten er minder worden
* Maximaal 1 vroeg/laat of laat/vroeg verandering per werkperiode, wij vinden dat hier een limiet op moet komen van 2 per 28 dagen.
* Maximaal 1 1-daags weekend per indeelperiode per crew lid, VNC is tegen een 1 daags weekend.
In het boekje van transavia zijn bovenstaande zaken nog niet geregeld.
Het sectiebestuur heeft transavia meerdere malen gevraagd om het informatie-boekje “Onderzoek naar een goed cabinerooster” niet te publiceren. Wij wilden eerst kijken of we er met transavia uit konden komen. Helaas heeft transavia besloten geen gehoor te geven aan ons verzoek en toch tot publicatie over te gaan. Wat ons betreft op een zeer ongelukkig gekozen moment, gezien het feit dat er bepaalde onderdelen nog niet voldoende ontwikkeld zijn.
Geen gezamenlijk productIn het principeakkoord van 6 september 2017 is een afspraak gemaakt om te onderzoeken op welke manier er betere roosters gemaakt konden worden.
De VNC heeft bij de werkgever aangegeven dat het pakket dat nu gepresenteerd wordt, niet acceptabel is. Zonder aanpassingen zullen wij het niet aan onze leden voorleggen en zal het slechts bij een onderzoek blijven.
De VNC distantieert zich van de inhoud van het boekje en wil benadrukken dat er wat ons betreft geen voorstel ligt dat in stemming gebracht kan worden. Ook de indruk die mogelijk kan ontstaan dat dit een gezamenlijk product is van VNC en transavia willen wij bij deze wegnemen.
Wij hebben transavia laten weten dat er eerst een pakket met betere regels moet komen voordat er verder gepraat kan worden. De VNC staat pal voor de WRR afspraken en daar valt niet aan te tornen.
Sectiebestuur transavia
Cabine-collega maar (nog) geen VNC lid? Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Het gaat om jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en dus jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan in de vertegenwoordiging van de belangen van het cabinepersoneel.