Op dinsdag 22 januari 2013 willen wij met al het cabine- en cockpitpersoneel van alle maatschappijen aandacht vragen voor een veilige werk- en rusttijdenregeling. De VNC organiseert samen met de VNV en FNV Cabin Pressure een 'Walk out for Safety' op Schiphol Airport. Verzamelen is om 09.45
Op dinsdag 22 januari 2013 willen wij met al het cabine- en cockpitpersoneel van alle maatschappijen aandacht vragen voor een veilige werk- en rusttijdenregeling. De VNC organiseert samen met de VNV en FNV Cabin Pressure een 'Walk out for Safety' op Schiphol Airport. Verzamelen is om 09.45 uur bij het Sheraton Hotel Schiphol, in uniform.
De hele actie zal maximaal 2 uur duren.
Aanmelden
Laat weten dat het je ernst is en meld je aan via secretariaat@vnconline.nl met je naam en de vermelding van 'Actiedag 22 januari'.
Op meerdere luchthavens in Europa zal een dergelijke actie worden gehouden. In zowel Den Haag als Brussel zal het succes van deze Europese brede actiedag worden meegewogen in beslissingen omtrent de WRR. Jouw deelname verhoogt dus de druk op onze politici. We rekenen daarom op jullie steun, het gaat tenslotte om jouw toekomstige werktijden!
Achtergrond
De VNC communiceert zeer regelmatig over de voorgenomen veranderingen in de nieuwe EU-FTL: de toekomstige Europese wetgeving over werk- en rusttijden voor vliegend personeel. Voor wie dat gemist heeft: bij deze in het kort wat achtergrond informatie.
Het concept nieuwe EU/FTL dat gemaakt is door EASA (European Aviation Safety Agency) kan nog worden aangepast door de lidstaten en zal daarna ter goedkeuring worden voorgelegd aan het Europees Parlement. Het concept heeft tot doel, een uniforme werk- en rusttijdenregeling, voor alle Europese luchtvaartmaatschappijen.
Veiligheid in het gedrang
Het concept van EASA staat haaks op datgene waar ETF (European Transport Workers Federation) en ECA (European Cockpit Association) voor staan, namelijk een veilige werk- en rusttijdenregeling, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Dit onderzoek is al uitgevoerd, maar EASA kiest er willens en wetens voor deze uitkomsten naast zich neer te leggen.
Het gaat om de volgende wetsvoorstellen: het toewijzen van een Homebase; Reservestelling; Flight Duty Period (FDP); Disruptive Schedules; Acclimatiseren na een lange vlucht; Rustgelegenheid aan boord en Aaneengesloten werkperiodes.
Houd er rekening mee dat als de nieuwe wetgeving van kracht wordt:
Roosters mogelijk worden van 14 uur, met daar bovenop een extensie van 1 uur SCD (Subject to Captains discretion);
De eerste acht uur reservetijd niet meer meegerekend wordt in de werktijd, voordat men aan een vlucht begint;
Duties van standby plus vliegtijd van 22 uur mogelijk zijn. Dit terwijl de VS dit op "slechts" 16 uur limiteert.
11 uur (tot zelfs 12.30 uur afhankelijk van aanmeldtijd) door de nacht met twee vliegers zonder rust gewoon zijn toegestaan;
Kortom: dit zijn onveilige en daarom onwenselijke veranderingen die ons te wachten staan als we geen actie ondernemen. Kom voor de Walk out for Safety!
Mocht je niet in de gelegenheid zijn om me te doen aan de Walk out for Safety, teken dan de petitie.
VNC bestuur