Tijdens het overleg tussen de Planning & Assignment commissie van de Groepscommissie en KLM is afgesproken dat binnenkort de B777 het vaste type voor eenbanders zal worden en dat de B747 het wisseltype wordt. De exacte timing is nog niet bekend. Er vliegen inmiddels meer B777 rond dan
Tijdens het overleg tussen de Planning & Assignment commissie van de Groepscommissie en KLM is afgesproken dat binnenkort de B777 het vaste type voor eenbanders zal worden en dat de B747 het wisseltype wordt. De exacte timing is nog niet bekend.
Er vliegen inmiddels meer B777 rond dan B747 en de VNC heeft daarom al meerdere malen het verzoek gedaan om de B777 het vaste type te maken. Het feit dat de B747 de reservemachine is, was tot voor kort de reden om vast te houden aan de B747 als vaste type. Nu is dan eindelijk de kogel door de kerk en gaan alle eenbanders B777 vliegen.
De B747 blijft overigens wel het reservetype. KLM zet liever geen B777 als reserve neer, omdat het de meest efficiënte machines zijn die zoveel mogelijk moeten rondvliegen. Gevolg van deze beslissing is dat er drie bestemmingen zijn op NAD die voorlopig alleen door tweebanders gevlogen zullen gaan worden, namelijk: Toronto (YYZ), Montréal (YUL) en Washington (IAD). Reden daarvoor is dat op deze bestemmingen de B777 en de B747 door elkaar worden ingezet en er op die stations bemanningen moeten staan die beide machines kunnen vliegen. Andere kant van de zaak is dat er daardoor wel 3 tweebander cursussen zullen starten.
KLM bestuur