• home
  • Transavia achtergrond
>>>>> TRANSAVIA ACHTERGROND


Ziek- en herstelmeldingen  
De laatste weken is gebleken dat bij ziekmeldingen het rooster van de betreffende cabinemedewerker langer wordt ‘schoongeveegd’ dan wat in onze cao is vastgelegd. In bijlage 7, artikel 7.1.1 van de cao zijn de regels hieromtrent duidelijk beschreven. Deze regels bepalen over welke periode de opdrachten uit het schema worden gehaald. Een korte periode loopt van het moment van ziekmelden tot de eerstvolgende woensdag 22:00 uur lokale tijd of tot de eerstvolgende zondag 22:00 uur lokale tijd, afhankelijk van het moment van ziekmelden. Uit de praktijk hebben we vernomen dat Transavia soms een tot twee dagen extra in het originele rooster laat vervallen. Dit kan leiden tot het onbedoelde gevolg dat toegewezen verzoeken alsnog komen te vervallen. Het is van belang dat de cao-regels worden nageleefd, zodat dergelijke problemen voorkomen kunnen worden.  

Duty-uren publicatie op schema  
Vorig jaar heeft de VNC aan Transavia gevraagd om duty-uren in het schema op te nemen, zodat iedereen inzicht heeft in het aantal duty-uren gedurende een periode van 28 dagen. Tot nu toe moest elk cabinelid dit handmatig berekenen. Vanaf de volgende roosterperiode zullen de duty-uren op het rooster vermeld staan. Mogelijk zijn er in het begin nog enkele onregelmatigheden, dus als jullie iets opvalt, meldt dit dan aan het sectiebestuur zodat we dit met het bedrijf kunnen bespreken. Transavia heeft ons laten weten dat bij de rotaties alleen de uren van de laatste opdracht op het rooster verschijnen. Wij verwachten dat dit in de toekomst nog verder geoptimaliseerd zal worden. Desalniettemin is dit een positieve stap waar hard aan gewerkt is achter de schermen.  

Parkeerproblemen  
Op Rotterdam hebben we recentelijk gemerkt dat er soms parkeerproblemen zijn voor de crew. Tijdens het laatste Regulier Overleg is dit besproken met Transavia, zij onderzoeken momenteel of er extra parkeerplaatsen voor de Transavia-crew kunnen worden gecreëerd. We zullen jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen hierover.  

Stand-by verdeling over crew  
Het sectiebestuur heeft Transavia op de hoogte gebracht van de disbalans in de verdeling van stand-by opdrachten in de roosters. Sommige roosters hebben bijvoorbeeld geen Stand-by opdrachten in een periode van 28 dagen, terwijl in andere roosters drie van de vier WOP’s vol staan met stand-by duties. Als sectiebestuur begrijpen we niet hoe deze roosters worden gegenereerd door JCR. De stand-by verdeling wordt de komende twee roosterperiodes door Transavia geëvalueerd.  

Viggo capaciteit  
Op dit moment is het leveren van voldoende Viggo-medewerkers aan de gate een enorme uitdaging voor Viggo zelf. Dit heeft ook gevolgen voor Transavia. Er is een verzoek gedaan aan onze oproepkrachten om Viggo in de komende zomermaanden te komen versterken. Jullie zullen dus bekende cabinecollega's zien die Viggo zullen ondersteunen. Transavia heeft aangegeven dat het probleem niet volledig opgelost kan worden, maar ze zullen alle beschikbare mogelijkheden benutten om te helpen.  

Schemawijzigingen  
Een veelgehoorde klacht van onze leden in de laatste vier maanden, is dat schemawijzigingen voor dag 2 of 3 na het VT-blok vroegtijdig worden doorgegeven door Tracking & Control, ook tijdens de vrij van dienst periode. In de meeste gevallen kunnen deze wijzigingen echter best wachten totdat de werkweek daadwerkelijk begint. Dit geldt uiteraard niet voor wijzigingen die betrekking hebben op de eerste werkdag na de vrije dagen. We willen Transavia verzoeken om iets langer te wachten met het doorgeven van deze roosterwijzigingen, tenzij dat noodzakelijk is i.v.m. de eerste werkdag.  

Thuisbezorgd maaltijden  
Vanwege de vele kistwissels en AOG (Aircraft On Ground) problemen van de afgelopen tijd, verloopt de aanlevering van maaltijden van Thuisbezorgd verre van vlekkeloos. Op veel vluchten komt het voor dat de maaltijden niet zijn bevoorraad omdat ze bij de kistwissels niet worden meegenomen. Transavia heeft beloofd zich in te spannen om op korte termijn verbeteringen te realiseren. Mochten er echter nog steeds klachten binnenkomen bij zowel Transavia als de VNC, dan zal Transavia overwegen om tijdelijk te stoppen met de Thuisbezorgd maaltijden service. Het is duidelijk dat het ontbreken van maaltijden voor zowel de crew als de passagiers heel vervelend is.

Heb je werk gerelateerde vragen, ben je op zoek naar deskundig advies of een luisterend oor of wil je even sparren over bepaalde zaken? Antonie Kloots, Lauren Klaassen en Annelies Houdijk staan klaar om jouw vragen te beantwoorden en waar nodig raad te geven, telefonisch of per mail. We helpen je graag en zijn 24/7 bereikbaar:
servicedesk.transavia@vnconline.nl
sectiebestuur.transavia@vnconline.nl (voor direct contact met het bestuur)
tel 020-5020480

Lauren Klaassen en Antonie Kloots
Transavia sectiebestuur

 

Services

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA