>>> Transavia achtergrond
Klachten taxiritten Tijdens het voorjaar zijn er boven verwachting veel opmerkingen en klachten binnengekomen van Rotterdam en Eindhoven based crew over de grote hoeveelheid taxiritten van en naar luchthaven Schiphol. Kenden we de laatste jaren vooral het fenomeen van crewtekorten op de luchthaven Eindhoven, nu hebben we al geruime tijd te maken met een structurele ‘Schiphol-ondersteuning’ vanuit de regio. Vorig jaar heeft de VNC veelvuldig overlegd met Transavia over roosters van cabinepersoneel dat vanuit de provincies Noord-Brabant en Limburg moest aanmelden op Schiphol. De grote reisafstanden leidden absoluut tot ongewenste situaties. In verreweg de meeste gevallen kwam de VNC met Transavia tot een goede oplossing d.m.v. handmatige schema-aanpassingen.
Ons streven is en blijft om crew op de eigen base te laten vertrekken en landen. We zien dat er de laatste tijd veel dubbele taxiritten op dezelfde werkdag voor met name Eindhoven-based crew op het schema staan. De werkdag wordt hierdoor onnodig lang. Tijdens het volgende Regulier Overleg op 10 juli aanstaande gaat de VNC hierover met de werkgever in gesprek. We gaan er op voorhand vanuit dat crew tijdens het drukke zomerseizoen voornamelijk vluchten op de roosters tegemoet kan zien en in veel mindere mate taxivervoer. We geven voor de volledigheid aan dat taxiritten voor crew niet helemaal te voorkomen zijn, al is het maar om de vliegtuigen om diverse redenen te laten eindigen op een andere base (rouleren). In die gevallen heeft men dan slechts één taxirit na de landing op schema en dus niet voor aanmelding.
Perikelen met verzoeken We ontvangen met het toenemen van de zomerproductie ook meer signalen van collega’s die hun verzoek met de hoogste prioriteit niet gehonoreerd krijgen. We kunnen nu nog niet inschatten hoeveel collega’s hiermee te maken hebben. De Optimizer (JCR) zou een grote groep cabinemedewerkers naar tevredenheid tegemoet moeten kunnen komen. We willen jullie vragen om ons op de hoogte te houden van persoonlijke ervaringen rond verzoeken, we willen jullie hierin immers zo goed mogelijk ondersteunen. Zowel positieve als minder positieve ervaringen kunnen gemaild worden naar
sectiebestuur.transavia@vnconline.nl. Wanneer blijkt dat zogeheten platinum en gold verzoeken in verhouding door het systeem te vaak worden genegeerd, moeten we op zoek naar structurele oplossingen.
Commotie en bewerkelijkheid werkzaamheden De drukste maanden moeten nog komen, maar we hebben al veel berichten ontvangen over behoorlijk wat gedoe tijdens en vooral rondom vluchten. Crews maken melding van een hoge mate van bewerkelijkheid: veel gebeurtenissen op een werkdag vereisen meer werk dan nodig. Vanwege de grote instroom van nieuwe collega’s komt het natuurlijk voor dat deze eerste seizoencollega’s nog een beetje moeten wennen aan bepaalde kanten van het vliegende beroep. Met name onze jongste aanwas uit de ini’s heeft misschien nog wat tijd nodig, maar wij constateren dat de meeste opmerkingen gemaakt worden door ervaren collega' s en dat het stadium van aanpassen al lang en breed voorbij is.
Wanneer de lasten buitenproportioneel worden, moet erop toegezien worden dat Transavia snel actie onderneemt om het tij te keren. De zwaarte zit 'm voor crew in tekortkomingen van de afhandeling (vaak op zoek aan boord naar ontbrekende passagiers in de systemen), vertragingen, houding en gedrag van passagiers (al dan niet gerelateerd aan Transavia in de media) en het contact en miscommunicatie tussen crew en Tracking & Control.
Tot slot, sinds afgelopen maandag kunnen Transavia leden tot en met maandag 3 juli 16.00 uur stemmen over het cao-principeakkoord en de eenmalige uitkering. Het gaat om jouw toekomst dus het is belangrijk om gebruik te maken van jouw stemrecht, doe dat dus vóór 3 juli 16.00 uur. Samen sterk, voor en door jou!
Lauren Klaassen & Antonie Kloots
Transavia Sectiebestuur