• home
  • Actueel
  • Wet in zicht tegen oneerlijke concurrentie luchtvaart

Wet in zicht tegen oneerlijke concurrentie luchtvaart

14 feb. 2017

In de media is te lezen dat de Europese Commissie bezig is met een ontwerpvoorstel voor een wetswijziging om niet-Europese carriers te kunnen bestraffen als er sprake is van oneerlijke handelspraktijken zoals staatssubsidie. De VNC zet zich ook al jaren stevig in tegen oneerlijke concurrentie.
Dit doet de VNC middels steun aan Europeans For Fair Competition (E4FC) en actieve lobby in zowel Den Haag als Brussel. Dat men er op Europees niveau nu van doordrongen lijkt dat oneerlijke concurrentie een direct gevaar vormt voor het voorbestaan van Europese luchtvaartmaatschappijen en actie onderneemt vinden we dan ook een welkome ontwikkeling.

Boetes opleggen
De nieuwe wet, die waarschijnlijk 26 april wordt gepubliceerd, moet oneerlijke concurrentie van met name de golfcarriers Emirates, Etihad en Qatar Airways tegengaan. Op basis van de huidige wetgeving is het voor maatschappijen onmogelijk om een klacht in te dienen op het gebied van bijvoorbeeld aantoonbare staatssubsidie van andere carriers en zijn ze afhankelijk van hun eigen overheid om in te grijpen. Door belangenverstrengeling gebeurt dit echter vrijwel nooit. De nieuwe wet moet het aan de kaak stellen en bestraffen van dit soort misstanden makkelijker maken: Europese maatschappijen die aantoonbaar schade ondervinden van oneerlijke handelspraktijken kunnen dan zelf een klacht indienen. Als de Europese Commissie uiteindelijk oordeelt dat een Europese speler schade lijdt als gevolg van oneerlijke concurrentie, dan kan de Commissie boetes opleggen of vlieg- of landingsrechten opschorten.

Belangenverstrengeling
Overigens proberen de drie grootste Amerikaanse maatschappijen - American, Delta en United -hetzelfde te bewerkstelligen: tijdens een bijeenkomst  met president Trump afgelopen week pleitten de CEO’s van deze zogenaamde Big Three voor het openbreken van het Open Skies verdrag met Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten om de oneerlijke concurrentie een halt toe te roepen. Zij krijgen echter tegenstand van eigen bodem: kleine luchtvaartmaatschappijen zoals Hawaiian Airlines en JetBlue profiteren van de aanvoer van passagiers van de gulfcarriers. Ook de United States Travel Association, een belangenorganisatie voor reizigers, is van mening dat het Open Skies  verdrag  gehandhaafd dient te blijven: het zou bijdragen aan economische groei, lagere ticketprijzen voor reizigers en meer verkeer van en naar de kleinere luchthavens in de VS. Het openbreken en veranderen van het Open Skies verdrag is ook niet zonder risico’s: de 3 Midden Oosten carriers hebben voor miljarden dollars vliegtuigen gekocht bij Boeing en leveren daardoor een aanzienlijke bijdrage aan de werkgelegenheid in de Amerikaanse industrie. Het is dus maar de vraag of de Big Three voet aan de grond krijgen bij Trump.

We houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

VNC bestuur

Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden, jouw toekomst en jouw pensioen! Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Wil je lid worden? Mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480

 

Services

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA