KLM overviel vandaag de cabinebonden bij de start van het pensioenoverleg met de mededeling dat zij heeft besloten per direct te stoppen met de aanname van cabinepersoneel, zowel Nederlands als Asian Cabin Crew (ACC). Alleen nieuwe collega's waarmee KLM al een verplichting is aangegaan
KLM overviel vandaag de cabinebonden bij de start van het pensioenoverleg met de mededeling dat zij heeft besloten per direct te stoppen met de aanname van cabinepersoneel, zowel Nederlands als Asian Cabin Crew (ACC). Alleen nieuwe collega's waarmee KLM al een verplichting is aangegaan zouden nog op cursus gaan.
De KLM woordvoerder gaf als reden dat KLM bij de CAO-onderhandelingen zou inzetten op een hogere productiviteit van het cabinepersoneel en dat deze nieuwe collega's niet meer nodig zouden zijn. De heer Elbers zou dit op datzelfde moment ook mededelen aan een groep KLM collega's op een informatiesessie.
Onjuiste weg bewandeld
De manier waarop KLM met deze mededeling komt is een trendbreuk. Niet alleen is het gebruikelijk dat het bedrijf haar CAO-inzet eerst deelt met de werknemersorganisaties voor ze die op een andere manier wereldkundig maakt, daarnaast is het ook gebruikelijk dat er overleg is over de 'manpower' planning. Het is aan KLM om scherp aan de wind te zeilen met de aanname van voldoende cabinepersoneel om zodoende de productie waar te maken. Als die planning deugt, mag KLM van ons verwachten dat wij meewerken om die productie ook waar te maken en dat wij bereid zijn overschrijdingen van de CAO te motiveren als dat nodig is. Dat laatste doen wij al jaren en ook de laatste zomer zijn er veel passagiers op tijd op de plaats van bestemming gekomen omdat het cabinepersoneel bereid is geweest om buiten de regels van de CAO te opereren.
Vertrouwen beschaamd
Het vertrouwen is beschaamd want de cabinebonden zijn voor een voldongen feit gesteld waar we de gevolgen voor instroom, doorstroom en promotie nog niet van kunnen overzien. Dit omdat KLM niet eens de moeite heeft genomen om te zorgen dat die informatie voor ons beschikbaar was. Ook stelde KLM doodleuk dat als deze beslissing tot tekorten aan cabinepersoneel zou leiden, de productie zou worden teruggenomen. Met andere woorden, vluchten schrappen. Dat lijkt de VNC in deze tijd onverantwoorde bedrijfsvoering.
Loslaten samenwerking
KLM lijkt een andere koers te varen in haar samenwerking met de cabinebonden. Het uitgangspunt van overleg en samen tot oplossingen komen lijkt door hen te worden verlaten. Wat dat gaat betekenen voor de onderhandelingen kunnen we nog niet overzien. Wat het loslaten van de samenwerking met de cabinebonden voor de operatie gaat betekenen moet door KLM maar ervaren worden.
Wij hebben KLM schriftelijk laten weten dat wij op korte termijn volledig geïnformeerd willen worden over de consequenties van dit besluit. Dat geldt voor de planning van cabinepersoneel voor deze winter en de zomer van 2015, doorstroom en promotie en de gevolgen die dit zou kunnen hebben op de bedrijfsvoering. Bovendien willen we van CEO Elbers horen wat hij van plan is en hoe hij aankijkt tegen de samenwerking met de vertegenwoordigers van zijn cabinepersoneel.
KLM sectiebestuur VNC