Op maandag 21 januari 2019 heeft het transavia sectiebestuur van de VNC tijdens het zes-wekelijkse Regulier Overleg gesproken over de zware pairing die sinds eind november/begin december gepubliceerd wordt in de cabineroosters. De VNC is zeer ongelukkig met deze ACE-TFS pairing die een duty kent van 26 uur in twee dagen met een rust van 13:25 uur in het hotel in Groningen.
In totaal staat deze stop vooralsnog voor twaalf weken gepland. Zes stops zijn inmiddels achter de rug en dat betekent dat er nog zes uitgevoerd moeten gaan worden.
Donderdag - Vrijdag pairing GRQ volgens VNC veel te zwaar
De uitkomst van het overleg is dat de pairing stopt na de periode van twaalf weken en dat deze ‘killer-pairing’ dus niet in het volgende seizoen zal worden gecontinueerd. Daarbij gaf transavia echter expliciet aan dat deze omloop wel binnen de huidige WRR-afspraken valt. Onze reactie daarop was dat het o.i. niet de bedoeling is om de grenzen van de WRR te dicht op te zoeken, maar om daarbinnen altijd een bepaalde marge te hanteren. Al is het maar om de crew in de uitvoering bij vertraging niet te snel in de problemen te laten komen.
De VNC heeft transavia bereid gevonden om een extra VE op de rekening courant bij te schrijven voor een ieder die deze Groningen stop uitvoert of uitgevoerd heeft.
Sectiebestuur transavia