Na woensdagavond - toen we direct na de presentatie van de KLM visie onze eerste reactie hebben gepubliceerd - volgde KLM donderdag met een bericht aan het korps. Sindsdien zijn we enorm druk met het beantwoorden van vragen en reacties van leden. Om jullie persoonlijk te woord kunnen staan organiseert de VNC aanstaande woensdag en donderdag ledenbijeenkomsten.
Deze vinden plaats op 20 en 21 juli van 16.00 tot 18.00 uur op het VNC kantoor te Schiphol-Oost. Inschrijven graag via secretariaat@vnconline.nl.
Gezamenlijk laten zien wat we waard zijn
De strekking van de reacties die wij ontvangen is over het algemeen verontwaardiging en een aantal vindt de plannen zo slecht nog niet. Uiteraard staat het iedereen vrij om zijn mening te hebben en laat die vooral ook aan de VNC en het bedrijf weten. Wij zien helaas ook dat men op onder meer social media elkaar in de haren vliegt. Men benadrukt vooral de zin van de eigen functie en de 'onzin' van andermans functie. Wij begrijpen de emotie maar vinden dit een slechte zaak, de enige die gebaat is bij verdeel en heers en onderlinge toestanden is namelijk het bedrijf.... Juist nu moeten we de handen ineen slaan en als korps tezamen laten blijven zien wat we waard zijn. Hoewel KLM beweert dat 'de klant' de veranderingen uit hun visie vooral wil - de VNC zal nog opvragen uit welke onderzoeken dat blijkt - ziet de passagier wel degelijk de meerwaarde van het huidige korps cabinepersoneel. In de column begin juli van hoofd CCM hebben we allemaal kunnen lezen dat we op 2% hoger liggen op NPS dan het beoogde target van 40%. (NPS geeft aan hoeveel procent van de passagiers KLM aanbeveelt aan anderen).
Hoe nu verder? Eerst pensioen regelen!
De VNC is altijd duidelijk geweest in de volgorde van afhandelen: eerst pensioen want dat gaat om tientallen miljoenen euro's, indirect geld van het korps want pensioen is uitgesteld loon, dat nu in de grote KLM zak verdwijnt. De dagvaarding staat klaar want helaas zien we ons genoodzaakt, bij gebrek aan het in de minne schikken door KLM, om deze pensioenzaak voor het hekje van de rechter uit te vechten. Pas als het pensioen (na je salaris je belangrijkste arbeidsvoorwaarde) goed is geregeld komen andere cao zaken aan bod. Bij de laatste gesprekken afgelopen donderdag gaf KLM aan dat zij die mening niet deelt en dus het pensioenprobleem parkeert en ondertussen verder wil met onderhandelingen over bezuinigingen. Het bedrijf heeft er op voorhand namelijk al voor gekozen om voor de komende winterplanning uit te gaan van opnieuw 4% productiviteitsverhoging (4% van het huidige korps is 250 FTE). Door bewust de benodigde 250 FTE (250 fulltime cabineleden) niet aan te nemen heeft KLM nu een probleem met tekorten en wil zij dit oplossen door per 1 september de Purser op alle vluchten in de sterkte te plaatsen. Terwijl doorstroom van KLC'ers een mogelijkheid was geweest om de krappe cabineplanning te voorkomen maar daar haalt KLM niet haar gewenste bezuiniging uit. We blijven dus zitten met 4% tekorten en niet zoals sommigen van jullie ons vroegen met boventalligheid van 4%. Er is voldoende groei maar het bedrijf kiest er voor om het cabinepersoneel niet te laten meegroeien.
Voorlopig zijn het bovenstaande zaken die ons druk bezig houden en daarna komt de toekomst visie van KLM in de onderhandelingen aan bod. Veel van de genoemde ideeen over de Cabine Bemanning Samenstelling (CBS) zijn namelijk onderwerpen voor op de onderhandelingstafel omdat ze de cao raken.
Heb je nog vragen en/of opmerkingen en ben je in de gelegenheid om aanstaande woensdag of donderdag van 16.00 tot 18.00 uur te komen? Meld je dan via secretariaat@vnconline.nl.
KLM Sectiebestuur
Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480.