Afgelopen weken heeft de VNC zich met man en macht ingespannen om het KLM raamwerk om te buigen in een acceptabel raamwerk voor het cabinekorps. Vandaag heeft de VNC formeel aan KLM laten weten dat wij niet kunnen leven met de onbuigzaamheid die KLM toont door vast te houden aan de -1 CA maatregel tot er een alternatieve besparing wordt geleverd. De directie weet dat - ondanks een bijna akkoord op de pensioenen - er slechts sprake kan zijn van een gezamenlijk raamwerk als zij onvoorwaardelijk de -1 maatregel terugtrekt.
Wij zijn de uitdaging om er middels overleg met KLM uit te komen met volle sterkte en tot in den treuren aangegaan in het belang van onze leden. Mocht KLM voor aanstaande woensdag (7 december) niet terugkomen op hun voorwaarden dan laat zij het raamwerk ineenstorten.
De VNC heeft altijd gesteld dat het pensioenprobleem eerst dient te worden opgelost, de eenzijdig door KLM ingevoerde - 1 CA maatregel onvoorwaardelijk wordt gestopt en dat daarna eerlijk en zonder voorwaarden vooraf cao onderhandelingen kunnen starten.
Waar zit de opening
Nadat KLM 11 november ’s avonds laat - vlak voor de werkonderbreking - de cabinebonden een raamwerk stuurde aangaande die 3 zaken zag de VNC een opening voor gesprek. De reden daarvoor was dat KLM aangaf ons op het pensioendossier tegemoet te willen komen zonder daar andere voorwaarden tegenover te zetten. De pensioenkwestie zou daarmee opgelost zijn, maar tot onze grote teleurstelling blijft KLM tot nu toe snoeihard in haar opstelling om hun beroerde -1 CA maatregel pas te stoppen als we tekenen voor een alternatieve besparing nog voordat de cao onderhandelingen zijn gestart.
Kookpunt is bereikt
Hoewel wij de druk op KLM voor wat betreft het zo spoedig mogelijk onvoorwaardelijk stoppen van de -1 CA maatregel tot het kookpunt hebben opgevoerd, blijft de directie er op voorhand andere productiviteitsverhogingen voor terugvragen. Bovendien schuift KLM hiermee de mogelijke datum van het stopzetten van de -1 CA maatregel steeds verder naar achteren.
De VNC kan niet akkoord gaan met een raamwerk waarin we KLM op voorhand beloven dat we tekenen voor productiviteitsverhoging op cao zaken nog voordat er onderhandelingen zijn. Dat weet KLM, we hebben eindeloos formeel en informeel gesproken, en als de directie niet tot een akkoord wil komen op dit punt dan rest ons niets meer dan opnieuw ons samen met het actiecomité te beraden op de acties die gaan komen.
De VNC hoopt dat de directie beseft dat zij haar eigen ruiten in het uiterst fragiele raamwerk ingooit als zij niet terugkomt op de voorwaarden die zij koppelt aan de door hen zelf gecreëerde problemen. Dan is een oplossing om uit de impasse te komen nog verder uit beeld. Wordt vervolgd…
KLM sectiebestuur