Qatar Airways heeft toestemming van de Europese Commissie om hun aantal vluchten op Europa drastisch te verhogen. Alleen al in Nederland geldt een toename van wekelijks 14 naar 42 vluchten, wat een negatieve invloed heeft op het herstel van de Europese luchtvaart. Banen van Europese crew worden door deze oneerlijke concurrentie onnodig extra in gevaar gebracht, in de toch al moeilijke Corona-herstelperiode. Ondanks de eerder door de VNC (via o.a. Europeans for Fair Competition E4FC*) ingediende bezwaren geeft de EC vrij baan aan Qatar en daarmee aan oneerlijke concurrentie. Qatar Airways hanteert goedkope tarieven over de rug van haar personeel. De Europese Commissie heeft blijkbaar geen boodschap aan slechte arbeidsomstandigheden van arbeidsmigranten in Qatar. We kennen de afschrikwekkende incidenten rondom het bouwen van de WK-voetbalstadions. Maar ook arbeidsmigranten die als crew bij Qatar Airways werken, hebben slechte arbeidsvoorwaarden en kennen nauwelijks rechten. Velen van hen werden tijdens de coronacrisis zonder pardon ontslagen en het land uitgezet. Vakbonden zijn verboden in Qatar en van cao’s is al helemaal geen sprake.
Binnenhalen oneerlijke concurrentie Daarnaast ondermijnt Europa de geloofwaardigheid van hun eigen klimaatambities (Green deal) door alleen peperdure milieu-eisen op te leggen aan Europese luchtvaartmaatschappijen. Die luchtvaartmaatschappijen gaan miljarden euro’s aan milieumaatregelen bijdragen. Terwijl voor Qatar Airways en consorten, als zij al met Europese milieubepalingen te maken krijgen, deze ook nog eens vaag en niet-bindend zijn. Bovendien stelt Europa allerlei eisen aan staatssteun voor de door COVID-19 getroffen Europese luchtvaartmaatschappijen, terwijl Qatar Airways van ongebreidelde staatssteun (oliegeld) kan genieten. Door het toepassen van verschillende normen en waarden treft zij keihard de Europese luchtvaart en diens werknemers. Wij lobbyen ondertussen verder in Den Haag en Brussel…
In
bijgevoegd artikel lees je meer informatie.
VNC bestuur
*(
E4FC)* is een organisatie met als doel oneerlijke concurrentie te stoppen van met name luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten. Qatar Airways, Emirates en Etihad opereren namelijk met illegale staatsteun en nemen het ook niet te nauw met arbeidsvoorwaarden van hun personeel. Daarbij komt nu het toekennen van extra verkeersrechten aan Qatar door de Europese Commissie. Voor meer informatie Europeans for Fair Competition (e4fc.eu)