De VNC heeft KLC en KLM nadrukkelijk verzocht om de service af te schalen en een toiletblokker voor de crew te arrangeren op vluchten van en naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Zuid Afrika. Dit ter bescherming van cabinecollega’s tegen de uiterst besmettelijke Engelse coronavariant die letterlijk en figuurlijk als dreiging in de lucht hangt.Eerder drongen we, met resultaat, aan op het stopzetten van nachtstops op het Verenigd Koninkrijk (Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland) Ierland en Zuid Afrika. Voor crews die al op weg waren naar ZA, betekent het dat zij per ommegaande terugkomen. Tot en met maandag aanstaande worden de ZA - vluchten (JNB en CPT) geannuleerd en daarna worden die voorlopig middels een staartstuk via Dar es Salaam (DAR) gevlogen.
Service mogelijkheden Aanvullend stellen beide cabinebonden zich in samenspraak met de Groepscommissies op het standpunt dat de service op die betreffende vluchten moet worden teruggebracht en er voor crew een apart toilet aan boord dient te worden vrijgehouden. Dit allemaal ter bescherming van het cabinepersoneel en mede van passagiers en de algemene gezondheid. Eerder werd de service aan boord al wel teruggebracht, middels een tas met consumpties op de passagiersstoelen. Dit gebeurde vooral tijdens pieken in de corona-besmettingsgolven, zoals die ook nu aan de orde zijn. Op zo kort mogelijke termijn willen we eveneens met KLM en KLC in gesprek over de service op overige vluchten.
SneltestenDaarnaast zullen - zeer waarschijnlijk op korte termijn - vanuit diverse overheden de zogeheten ‘antigeen sneltesten’ voor zowel passagiers als crew verplicht worden gesteld op vluchten ex-UK en ex-ZA. Over de betrouwbaarheid van die testen zijn echter niet alle deskundigen het nog eens. De Rijksoverheid stelt over de nauwkeurigheid kortweg dat de antigeen sneltest iets minder gevoelig is dan de PCR- of LAMP-test. De overheid onderzoekt nog of de antigeen sneltest ook kan worden gebruikt voor mensen zonder klachten
(lees meer).
Beperken besmettingsrisico als hoogste prioriteit Wij vinden het afschalen van de service - lees contactmomenten met passagiers en consumptiemomenten waarbij het mond/neusmasker afgaat - op bovenstaande bestemmingen gerechtvaardigd om het besmettingsrisico zoveel mogelijk te beperken. De veiligheid van crewleden staat bij ons voorop en gaat dus boven het weliswaar eveneens belangrijke commerciële aspect.
Eerder besloot ook easyJet, omwille van de nieuwe lockdown restricties rondom de Engelse coronavariant, alle VK vluchten te cancelen tot minimaal eind januari maar mogelijk tot half februari. Daarnaast heeft easyJet de gehele service geschrapt.
We zijn in afwachting van de reacties van KLM en KLC en hoe zij hier invulling aan gaan geven. Ondertussen blijven hier begrijpelijkerwijs verontruste reacties en vragen van leden binnenkomen. Wij als VNC collega’s doen ondertussen onze uiterste best om de ledenbelangen te behartigen en iedereen op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen.
KLM en KLC sectiebestuur