Al bijna een jaar vragen wij KLM om de door haar eenzijdig gewijzigde uitvoeringsovereenkomst van tafel te halen om op basis van oorspronkelijke afspraken verder te praten over een toekomstbestendig pensioen voor KLM en KLC cabinepersoneel. De continue weigering van KLM heeft uiteindelijk geleid tot een dagvaarding van KLM door de VNC.
De eerste rolzitting zal op 4 oktober plaatsvinden.
Risicoverschuiving naar cabinepersoneel
KLM heeft begin september naar aanleiding van een uitnodiging van FNV cabine - die ook met ons is gedeeld - een datum geprikt om met beide werknemersorganisaties het zoveelste pensioenoverleg te voeren. Op deze uitnodiging is de VNC niet ingegaan omdat er niets veranderd is aan de situatie. KLM volhardt al sinds oktober 2015 in de eenzijdig gewijzigde uitvoeringsovereenkomst en blijft bovendien weigeren om compensatie te betalen voor de risicoverschuiving van werkgever naar het cabinekorps. Zo’n compensatie is heel gebruikelijk en zou het pensioendossier dan ook kunnen vlottrekken. Inmiddels is onze dagvaarding uitgegaan naar KLM, liggen de stukken bij de rechtbank en wachten we op de uitkomst van dit juridische proces.
Geen deals zonder grootste cabinevertegenwoordiger VNC
FNV cabine heeft zich lang achter het VNC standpunt geschaard inzake het kortgeding tegen KLM maar koos daar uiteindelijk niet voor. In plaats daarvan is er afgelopen week overleg geweest met slechts FNV cabine en KLM. Wij menen echter dat er geen wijzigingen - lees: mogelijke verslechteringen - in de huidige afspraken gemaakt kunnen worden zonder dat de VNC hierbij betrokken is als ruimschoots de grootste vertegenwoordiger van het cabinepersoneel.
Reparatie van de wettelijke versobering, compensatie voor het verschuiven van het risico en een bestemming voor de premievrijval die volledig ten goede komt aan de deelnemers zijn de elementen die de VNC veelvuldig met KLM heeft besproken. KLM is hier onvoldoende aan tegemoet gekomen: zij wil louter de lusten van een vaste premieregeling en niet de lasten om de achteruitgang voor de deelnemers te repareren. Vandaar dat we nu de rechtbank maar een oordeel laten vellen.
Nauwelijks pensioen voor jonge generatie
Naast je salaris is pensioen een dermate belangrijke arbeidsvoorwaarde dat de VNC nooit zal toestaan dat KLM met enkel FNV cabine afspraken maakt die deze arbeidsvoorwaarde negatief kunnen beïnvloeden. Een onvoldoende gefinancierde pensioenregeling treft vooral de collega’s die relatief kort in dienst zijn: de eenbanders en KLC collega's. Het risico op korten en het effect daarvan heeft op hun pensioen de meeste impact. Als je bijvoorbeeld nog zo'n 2/3 van je carrière voor de boeg hebt en we zouden nu toegeven aan KLM dan komt het er op neer dat je nauwelijks nog pensioen opbouwt. Daarom houdt de VNC keihard vast aan de dagvaarding. Uiteindelijk gaat het conflict over geld dat toebehoort aan het cabinepersoneel van KLM en KLC, want pensioen is uitgesteld salaris.
KLM en KLC sectiebestuur
Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480.