Vandaag was er cabineoverleg tussen de VNC en KLC. Hieronder lees je ons verslag met de belangrijkste onderwerpen.Onbetaald verlof versus bewilligen en crew tekortenIn de zomerperiode heeft KLC voor bepaalde periodes onbetaald verlof aangeboden. Voor sommige collega’s is dat een prettige mogelijkheid, de VNC kreeg echter ook diverse signalen door dat er crewtekorten waren en collega’s gevraagd werden om te bewilligen.
Dit vinden wij bijzonder omdat dit het gevolg zou kunnen zijn van de periodes onbetaald verlof die aangeboden zijn. Dit is onwenselijk en daarom hebben we KLC om verduidelijking gevraagd.
KLC ontkent dat dit met elkaar te maken heeft, als argument werd gegeven dat er een licht overschot aan CA’s is, voornamelijk CA2’s. Hierdoor was er ruimte om een klein aantal FTE’s onbetaald verlof te geven zonder dat men onder het minimum aantal CA’s zou zitten. Sterker, er zou nog steeds een overschot zijn.
Het bewilligen zou voortvloeien uit de afgelopen verstoringen, zoals de brandstofstoring en slots/vertragingen naar aanleiding van de tests bij de luchtverkeersleiding. In navolging van dit onderwerp kondigde KLC ook aan dat er in aankomend winterseizoen weer de mogelijkheid is om tijdelijk minderwerk aan te vragen.
Update project NEXT & project SPACEDe ontwikkelingen rondom de Embraer 195 E2 (project NEXT) lopen voorspoedig. De verwachting is nu dat het eerste toestel in januari 2021 zal komen, waarna er vanaf februari dat jaar mee gevlogen kan worden. In totaal zullen er in 2021 vier toestellen worden geleverd. Tevens overweegt KLC om in eerste instantie een dedicated groep CA’s op de E2 te laten vliegen. Dit om te voorkomen dat CA’s te weinig op het toestel zouden vliegen als je het gehele korps current maakt voor dit type.
Project SPACE, de densificatie van de Embraer 190 kent geen verdere ontwikkelingen ten opzichte van het vorige overleg. De certificering van de bagagebakken is nog niet rond en een conflict tussen de bagagebakken en aircosystemen speelt ook nog steeds.
Instroom – promoties – doorstroomHet aantal geplande initials voor dit jaar is bijgesteld van 14 naar 10, dit omdat men een rustige winterproductie verwacht en daarmee voldoende CA2’s heeft. Het aantal SCA cursussen blijft op 10 en de zesde en tevens zal de laatste IFS cursus binnenkort starten.
Er zal dit jaar verder geen doorstroom meer zijn. Dat betekent dat er dit jaar 5 doorstroomcursussen gestart zijn, echter stonden er 6 cursussen in de planning. De reden hiervoor is dat KLM op korte termijn CA’s nodig had en KLC heeft gevraagd om een doorstroomcursus te starten. Helaas kon KLC deze CA’s niet leveren, omdat men anders te weinig SCA’s/IFS’s zou hebben. De verwachting is dat de cursussen het eerste kwartaal van 2020 weer zullen starten.
Mochten jullie vragen hebben naar aanleiding van dit verslag, stuur ons dan gerust een mail via
sectiebestuur.klc@vnconline.nl.
KLC sectiebestuur