De ontwikkelingen rondom het nieuwe testprotocol volgen elkaar in hoog tempo op en we doen ons uiterste best om ze bij te houden en ook direct te communiceren. We zijn daarbij afhankelijk van de input die we van KLM en de overheid ontvangen en hoewel we uiteraard alleen correcte informatie willen delen kan het zijn dat er soms een onvolledigheid doorheen sluipt, waarvoor onze excuses.We geven hierbij een update van de stand van zaken en beantwoorden tevens een aantal vragen.Antigeentest swab: voorlopig is neustest verplichtIn onze publicatie van gister stelden we dat de antigeentest swab via de neus óf mond kan worden uitgevoerd. We constateren echter dat op dit moment alleen de neustest wordt afgenomen. Er wordt actief gekeken naar andere mogelijkheden, zodra daar uitsluitsel over is zullen we dat melden, maar voorlopig is er dus nog géén keuze. Onze excuses voor de eventuele ontstane verwarring.
Teststraat XL locatie Schiphol en aan- en afmeldenVooralsnog worden bemanningsleden getest op de XL locatie Schiphol P4, vlakbij de McDonalds. Deze testlocatie is het makkelijkst met de auto te bereiken, maar er rijden ook bussen naartoe (halte P5-Elzenhof of knooppunt Schiphol Noord).
Dit is natuurlijk erg onpraktisch voor crews en kost tijd. Er zal dan ook zo snel als mogelijk een testlocatie op Schiphol Centrum worden ingericht. Overigens kunnen mensen met een P30 pas of zonder parkeervergunning gratis op P5 parkeren.
De aan- en afmeldtijden voor je vlucht blijven vooralsnog ongewijzigd. Wel is er – zo lang er niet op Schiphol Centrum getest wordt - een tijdelijke compensatie afgesproken van 0,2 CL per vlucht voor iedereen die de sneltests moet ondergaan.
XFA en wonen in het buitenland Als je in het buitenland woont en XFA of IPB naar Amsterdam en vice versa vliegt, ben je op dit moment helaas niet uitgezonderd van het testprotocol. Als je na afloop van een reis positief getest wordt mag je niet meer vliegen, ook niet naar huis. Positief getest aan boord van een vliegtuig stappen is wereldwijd niet toegestaan, dat is ten slotte ook de achterliggende reden van het hele aangepaste protocol.
Zoals eerder aangegeven is het een enorme klus om het hele protocol in werking te zetten en tijdens dit proces zullen we regelmatig te maken krijgen met veranderingen en aanpassingen. Houd de communicatie van KLM daarom goed in de gaten, wij blijven jullie waar mogelijk informeren met updates. En uiteraard zijn we er voor vragen en zorgen van onze leden.
KLM sectiebestuur
Cabine-collega maar (nog) geen VNC lid? Wij onderhandelen voor jou over jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden dus jouw toekomst. Geef jezelf en alle leden uit het cabinekorps ondersteuning en word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Hoe meer leden, des te sterker we staan in de vertegenwoordiging van de belangen van het cabinepersoneel. De VNC is samen sterk met de kracht van de gezamenlijkheid en oog voor het individu!