Gisteren is het cao-overleg tussen de cabinebonden en KLM voortgezet. Hoewel we tot middernacht in onderhandeling zijn geweest, zijn partijen elkaar nauwelijks genaderd. Het behoeft geen betoog dat dit een zeer moeizaam proces is en het bedrijf veel vraagt van haar cabinepersoneel.
Gisteren is het cao-overleg tussen de cabinebonden en KLM voortgezet. Hoewel we tot middernacht in onderhandeling zijn geweest, zijn partijen elkaar nauwelijks genaderd. Het behoeft geen betoog dat dit een zeer moeizaam proces is en het bedrijf veel vraagt van haar cabinepersoneel.
De VNC zet zich, samen met de andere cabinebonden, in om met KLM tot een akkoord te komen maar dit zal wel een uitgebalanceerde overeenkomst moeten worden. Tot nu toe hebben verschillende scenario's voor een aangepaste ICA-WRR de revue gepasseerd waarover echter nog geen gezamenlijk uitkomst is gevonden. Er is geprobeerd een brug te slaan maar voorlopig blijkt het gat tussen de doelstelling van KLM en die van de cabinebonden te groot.
Arbeidsvoorwaardelijke concessies
De zomerproductie die momenteel zonder de benodigde extra 250 FTE toch door het cabinepersoneel wordt waargemaakt, levert al een besparing van miljoenen euro's aan arbeidskosten. KLM heeft daarnaast de intentie om de verminderde RV dagen, ontstaan door het vliegen op een A-factor van 1,5, in te nemen voor de productiviteitsverhoging.
Het overgrote merendeel van de leden van de cabinebonden heeft aangegeven hiermee niet akkoord te gaan. De dagen dienen na de zomerproductie worden teruggegeven aan het individu, ofwel aan de collega's die deze dagen hebben ingeleverd. KLM wil meer bezuinigingen elders in de nieuwe cao realiseren. Het doel van de directie is een jaarlijkse productiviteitsverhoging van 4% en een arbeidskostenverlaging van 2% en dat vijf jaar lang. De VNC is bereid tot arbeidsvoorwaardelijke concessies maar heeft zich niet gecommitteerd aan deze vergaande KLM doelstellingen. Er dient immers een evenredige werkprivé balans te blijven.
Na de zogeheten technische sessies, waarbij veel gerekend is inzake WRR varianten, zijn er gisteren diverse denkrichtingen aangegeven. KLM gaat zich over die input beraden en komt met een reactie in het volgende overleg dat op 27 en 28 mei in de agenda's staat gepland.
KLM sectiebestuur
Geen lid maar wel cabinecollega en meelezer van onze berichten? Doe echt mee en heb invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Dat kan als je VNC lid wordt! Wij staan voor onze duizenden leden, en ook jij kan daar bij horen. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat zal in deze moeilijke tijden nodig zijn. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC.
Word lid via ons aanmeldformulier of mail: secretariaat@vnconline.nl of bel 020 5020480.