• home
  • Actueel
  • Transavia: nog veel onduidelijkheden over de gevolgen van de staatssteun

Transavia: nog veel onduidelijkheden over de gevolgen van de staatssteun

2 jul. 2020
Vorige week donderdag 25 juni heeft transavia een bedrijfsbrede Vrijwillige Vertrek Regeling)(VVR) aangekondigd. Deze is sinds gisteren, 1 juli, opengesteld.
De aankondiging was net de deur uit toen op vrijdagochtend de persconferentie werd gehouden over de staatssteun aan de KLM-groep en de voorwaarden die daarmee gemoeid zijn.

Nachtslots
Het schrappen van de hoeveelheid nachtslots op Schiphol is voor de KLM-groep behoorlijk ingrijpend. Van het totale aantal nachtslots is zo’n 80% in het bezit van de KLM-groep, waarvan transavia natuurlijk veel gebruik maakt met vertrek-slots in de vroege ochtend. Op deze manier kunnen er drie vluchten op een dag met een toestel worden gevlogen en is zodoende de inzet efficiënt. Dit lijkt nu deels te gaan verdwijnen, al is niet geheel duidelijk op welke termijn dit zal gaan plaatsvinden.

Financiële voorwaarden
Er zal over een herstructureringsplan moeten worden nagedacht vóór 1 oktober 2020. De beïnvloedbare kosten moeten met zo’n 15% gereduceerd worden. Het kabinet is van mening dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en dat voor werknemers die drie keer modaal verdienen (modaal is € 36.500) er ten minste 20% ingeleverd moet worden. Bij cabine verdienen wij geen drie keer modaal, maar zijn er wel cabinecollega’s die boven de modale norm uitkomen. Daar zal een rekenstaffel voor komen die dus op kan lopen tot maximaal 20%.
Het is de bedoeling dat deze gesprekken plaats gaan vinden op de arbeidsvoorwaardelijke tafel tussen het bedrijf en de bonden. Wij wachten hiervoor op een uitnodiging van het bedrijf.

De onzekerheid groeit
Doordat ook de directie nog niet goed in het vizier heeft wat er staat de gebeuren is de onzekerheid en onrust bij het cabinekorps groot. Wij snappen dit volledig. Als sectiebestuur hopen wij daarom ook dat de plannen van het bedrijf zo snel mogelijk inzichtelijk worden, wat voor meer duidelijkheid zal zorgen.
We ontvangen veel vragen, ook van HID-ers, over hoe het zit met het vervolgcontract naar volgend jaar toe. Op deze vraag weten zowel wij als  transavia het antwoord nog niet. Alle consequenties en invloeden van buitenaf zorgen ervoor dat het de komende maanden zeker geen komkommertijd is, maar dat we alle zeilen bij zullen moeten zetten om tot de juiste oplossingen te komen.

Angela Visser & Antonie Kloots
sectiebestuur transavia

Services

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA