transavia: Head’s up deeltijd & standby

30 jul. 2020
Half juli informeerden we jullie dat het er op leek dat de laatste mogelijke afmeldtijd bij deeltijd werd aangetast door de wijziging van vluchten. Er zijn met transavia hierover inmiddels meerdere gesprekken gevoerd waar een verschil van inzicht leek te zijn. Echter de laatst mogelijke afmeldtijd van deeltijders blijft wel van toepassing (cao bijlage 8).

Door de huidige crisissituatie worden er slots aangepast en vluchten veranderd van bijvoorbeeld ochtend naar middag. Doordat je als medewerker het vluchtnummer volgt, is hier de -3/+3 regeling niet van toepassing, het is namelijk geen aanpassing van de vlucht. Echter, de laatst mogelijke afmeldtijd van deeltijders blijft van toepassing (cao bijlage 8).

Tracking & control
Omdat de wijziging is doorgevoerd na publicatie van het rooster werd het behandeld als vertraging. Wij menen dat als een vlucht al weken van tevoren is aangepast er hier geen sprake is van vertraging maar van een wijziging in de planning en de eindtijd wel hard is.
Bij een vluchtopdracht korter dan 8 uur, is de uiterlijke afmeldtijd op de laatste indeelbare dag bij 50% 15.30 uur en bij 75% 18.15 uur.
Collega’s die deeltijd in blokken vliegen hebben een andere berekening omdat zij gezien worden als een fulltimer in de indeelbare weken. Wanneer je in de planning dus een vlucht hebt staan als deeltijder die niet aan bovenstaande eisen voldoet, meld dit dan bij tracking & control, dan zal je rooster worden aangepast.

Standby cao regels
We krijgen ook veel vragen over het wijzigen van de standby, van tijd of van basis. Om het voor iedereen weer scherp op het vizier te hebben hierbij de regels uit de cao. (bijlage 7, hoofdstuk 3.4)
** De begintijd van de eerste standby en de eindtijd van de laatste standby mogen niet worden aangepast. Heb je een enkele standby kunnen deze tijden dus niet worden aangepast.
** Tenminste 8 uur voor aanvang van de eerste standby word het standby blok vastgesteld. (let op: dit kan dus ook in het weekend of in de deeltijd zijn) Het standby blok wordt dan bevroren. Ook kan de standby wijzigen van station.
** Je bent indeelbaar vanaf de begintijd standby. Wanneer je een dag van tevoren een vluchtopdracht in het rooster krijgt kan dat dus vanaf de begintijd van de standby. (Vb. standby 03-11, kan je aanmelden vanaf 03.00 uur). Op de dag zelf heb je een uur (of anderhalf uur wanneer je standby staat voor je tweede station)
** Wanneer je van tevoren (bijv een dag van tevoren) wordt opgeroepen kan je max een uur na eindtijd standby aanmelden.(Vb. standby 10-18, uiterlijk 19.00 uur aanmelden).  Op de dag van de standby zelf kan je maximaal op de eindtijd van de standby aanmelden. (Vb. standby 10-18, uiterlijk 18 uur aanmelden)

VNC servicedesk op dinsdagen
VNC/transavia-collega Annelies Houdijk is iedere dinsdag aanwezig op onze servicedesk. Zij beantwoordt allerlei vragen bijvoorbeeld over roosters, bijstand en dergelijke. Gewoon even je hart luchten over de huidige situatie en een luisterend oor krijgen kan natuurlijk ook!
Je kunt Annelies dinsdag telefonisch bereiken op 020-5020480 of via de mail: servicedesk.transavia@vnconline.nl

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebben aan het sectiebestuur, dan kun je deze vragen stellen via sectiebestuur.transavia@vnconline.nl

Angela Visser & Antonie Kloots
sectiebestuur transavia

Services

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA