Vandaag heeft KLM de resultaten van het afgelopen boekjaar (2017) gedeeld met afgevaardigden van de werknemersorganisaties, waaronder de VNC. KLM gaf nog niet het percentage van de aankomende Winstdeelregeling (WDR) maar zal dat op zeer korte termijn bekendmaken. Dankzij de nieuwe cabine-cao geldt deze nu ook volledig voor het cabinepersoneel. Gebruikelijker wijs werden deze cijfers eerder al naar de pers gecommuniceerd. Echt nieuws brengen we dan ook niet maar wel wat achtergrondinformatie. De presentatie werd gegeven door CFO Swelheim, in verband met de werkonderbreking van de transavia piloten was CEO Elbers afwezig.
Zeer goede cijfersZowel bij KLM als AF/KL zijn er zeer goede cijfers behaald: bij de KLM groep (KLM, KLC en transavia) is er zelfs sprake van een record met een operationeel resultaat van 910 miljoen euro. De schuldenlast is sterk verminderd van 1,8 naar 1,4 miljard euro waardoor er fors lagere rentelasten zijn. De operationele marge van KLM is 8,8 procent tegen 3,7 procent voor Air France. In vergelijking doet Air France het iets minder maar eveneens nog altijd goed: hun operationeel resultaat is 599 miljoen euro. Nieuwkomer en dochtermaatschappij Joon liet positieve resultaten zien met het vervoer van 300.000 passagiers en een bezettingsgraad van bijna 85%.
Goeie groei Europa en wereldwijdIn vrijwel alle regio’s is er groei, waarbij de Noord Atlantische routes de sterkste in onze markt blijken. Op Europa is het netwerk opnieuw versterkt waardoor ook de winstverbetering toenam. Azië verbeterde ook en de Zuid-Amerikaanse routes deden het prima, Midden-Amerika bleef qua resultaat wat achter door de storm en de gevolgen daarvan in het Caribisch gebied. Het Midden-Oosten en Afrika bleven min of meer gelijk.
Voorlopig in een positieve spiraalMet een bezettingsgraad van 88,4% is er sprake van een historisch hoog aantal passagiers aan boord van onze toestellen. Met een Net Promoter Score (NPS) van 39 pakt de waardering van onze klanten ook goed uit. KLM deelde dan ook mee dat we dat we in de ranking van luchtvaartmaatschappijen weer een trapje hoger zitten en dat we trots mogen zijn met wat er is bereikt. Voor komende periode is er opnieuw een groei te verwachten waarbij de concurrentie echter sterk blijft en we met een het fenomeen van low cost carriers op de lange afstand moeten dealen. Daarnaast kan de mogelijke stijging van de brandstofprijs van invloed zijn. We zitten evenwel voorlopig in een positieve spiraal.
VNC bestuur
Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden, jouw toekomst en jouw pensioen! Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Wil je lid worden? Mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480.