We begrijpen dat er vragen zijn omtrent het gisteren overeengekomen akkoord op het redden van de zomerproductie. We zullen bij deze de meest voorkomende vragen proberen toe te lichten. VerzoekensysteemVoor alle duidelijkheid: we hebben als vakbond verantwoordelijkheid genomen om de
We begrijpen dat er vragen zijn omtrent het gisteren overeengekomen akkoord op het redden van de zomerproductie. We zullen bij deze de meest voorkomende vragen proberen toe te lichten. Verzoekensysteem
Voor alle duidelijkheid: we hebben als vakbond verantwoordelijkheid genomen om de zomerproductie van KLM veilig te stellen. Het is een grote hobbel die vanwege urgentie genomen moest worden. In overleg met de Groepscommissie dienen op korte termijn namelijk de schema's nog gefinaliseerd te worden zodat deze op tijd zichtbaar zijn in het verzoekensysteem. Daarna zal het mogelijk zijn om verzoeken voor de peildatum van 8 april in te dienen. Buiten dat het verzoekensysteem weer regulier bruikbaar wordt en iedereen zijn werk/privé balans kan organiseren, voorkomen we met dit akkoord ook dat we naar een verlies van zo'n 2 miljoen euro toe zouden gaan in verband met het verder schrappen van vluchten.
Saldo korps
Dat de ingenomen RV-dagen voor het korps als een totaal op een saldo worden gezet - en niet op een individuele teller - is omdat KLM dit op deze korte termijn technisch niet voor elkaar krijgt. Het bedrijf heeft aangegeven dat zij aan het einde van de rit deze dagen naar het individu kan herleiden. Gedurende het cao-proces zal duidelijk worden waar het met deze dagen naar toe zal gaan. Het 'wisselgeld' biedt ingangen voor een constructieve voortzetting van de onderhandelingen waarbij het grote doel is: voordeel voor het korps creëren.
Collectieve arbeidsovereenkomst
Na deze eerste hindernis staat ons nog een flink aantal hordes te wachten in de cao-onderhandelingen. Hierbij houden we altijd het korpsbrede doel voor ogen, denk aan behoud van werkgelegenheid en goede arbeidsvoorwaarden. Dit betekent dat we niet altijd tegemoet kunnen komen aan alle uiteenlopende individuele wensen die er zijn. Het woord cao - collectieve arbeidsovereenkomst - zegt het al: gemeenschappelijke arbeidsovereenkomst.
WRR vragen
Voor alle vluchten vertrekkendevanaf 11 mei aanstaande zal de A-factor van1,5 gaan gelden. Maar let op, dit betekent niet dat bij alle vluchten de A-factor van 1,5 zal leiden tot een verlaging in RV. Bij welke vluchten dat wel het geval is verwijzen we je naar de KLM site die een overzicht hiervan geeft. Deze tijdelijke aanpassing zal tot het einde van de zomerdienst duren, of indien er eerder tot een cao-akkoord met productiviteitsverhoging wordt gekomen.
Er zijn ook vragen over het tijdelijke afschaffen van de 6 om 3 omlopen op Europa. Dit is om de werkdruk voor de Europa vliegenden te verlagen. De wens van sommige collega's om ook de 5 om 2 te skippen is onhaalbaar. Dat is namelijk de basis van je Bip pakket en als je daaraan gaat sleutelen wordt een Bip samenstellen onmogelijk.
Wij gaan binnenkort weer om tafel met KLM en houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Tot slot, door een stroomstoring in de regio Schiphol - waar ook het VNC kantoor is gevestigd - zijn we vandaag helaas slecht bereikbaar. Het kan hierdoor langer dan gebruikelijk duren voordat je antwoord krijgt.
KLM Sectiebestuur