KLM heeft gisteren aan de VNC en andere werknemersorganisaties uitleg gegeven over de eerste kwartaalcijfers van KLM. Voor de exacte cijfers verwijzen we naar de KLM publicaties en hier lees je onze toelichting.
Traditiegetrouw worden de kwartaal- en jaarcijfers eerder aan de pers gepresenteerd, hierdoor hebben jullie al nieuws- en opiniestukken in de media voorbij zien komen.
Start investeringen 2019
Financieel directeur Swelheim begon met positieve zaken: in het eerste kwartaal is KLM gestart met een investering van €276 miljoen, daarmee ligt het bedrijf op koers met de voor dit jaar geplande investering van € 1.3 miljard. Er zijn twee Boeing 737-800’s toegevoegd aan de vloot en er volgen er in 2019 nog twee. Verder is het nieuwe crew training centrum geopend waardoor we de beschikking hebben over moderne trainingsfaciliteiten voor crew.
Verder werkt de codeshare met Virgin goed en wordt deze uitgebreid. De nieuwe bestemming Boston loopt als een trein en ook het zelf door KLM verkopen van haar tickets op de USA markt werpt haar vruchten af. De boekingen voor het tweede en derde kwartaal zijn boven verwachting en heeft een positieve invloed op het eigen kapitaal.
Gematigdere groei
Er zijn ook veranderingen en zorgen die aan de vooravond van de komende CAO onderhandelingen worden benadrukt. KLM heeft in het eerste kwartaal rond de € 25 miljoen verloren door verstoringen en annuleringen door onder meer weersomstandigheden, vogelaanvaringen en andere technische zaken. Het zeer frequent inzetten van de vloot en de strakke planning heeft geleid tot druk op de operatie waarbij verstoringen en annuleringen onvermijdbaar bleken. Verder heeft de crisis tussen India en Pakistan voor structurele vertragingen en dus hogere kosten gezorgd vanwege langere vliegtijden. Daarmee staan de inkomsten volgens KLM onder druk en is de groei van 4% teruggelopen naar 0.5% tegen gelijkblijvende kosten. De koers van de dollar heeft eveneens een negatieve invloed gehad op het eerste kwartaal.
In vergelijking met voorbije jaren is er een trendbreuk in de wereldluchtvaart. De brandstofprijs is hoger wat de ticketprijzen onder druk zet en de kosten per eenheid doen stijgen. Dit is de oorzaak van de verminderde groei van KLM.
Wereldwijde schommelingen
Op Zuid-Amerika doet KLM het momenteel goed door onder andere de samenwerking met het Braziliaanse GOL. Op Noord-Atlantisch, onze belangrijkste markt, is er een stilstand in groei door hevige concurrentie tussen Amsterdam en de USA. Op Europa zijn er stijgende kosten waarmee de winstgevendheid terugloopt. Azië gaat dan weer beter waarbij het wegvallen van Indiaanse partner Jet Airways vooralsnog geen negatieve invloed heeft. Wel heeft KLM van de zo goed als failliete maatschappij nog ongeveer €5 miljoen aan brandstofkosten tegoed. Afrika zit in een stijgende lijn hoewel partner Kenia Airways niet goed presteerde.
KLM en transavia
Over het algemeen doen alle KLM onderdelen het matiger dan de voorgaande jaren. De cargo business ondervindt last van het uitfaseren van de 747 combi’s en de handelsoorlog tussen China en de VS. Uitzondering is de technische dienst die een positief resultaat boekt! Dat is voornamelijk te danken aan het zeer gespecialiseerde werk waarin zij goed zijn, vooral het onderhoud aan motoren levert KLM winst op.
transavia Nederland is het eerste kwartaal iets negatief begonnen en wel om de eenvoudige reden dat Pasen dit jaar in april (dus 2e kwartaal) viel en dat is eigenlijk voor transavia het begin van het winstgevende seizoen.
Verdere afbouw historische lage schuld
Zakelijk bekeken zijn er wel degelijk positieve ontwikkelingen. Zo is de schuld in het eerste kwartaal met nog eens €300 miljoen afgebouwd en komt nu ‘netto’ op €800 miljoen. Met netto bedoelen we de schuld zonder de lease verplichtingen die de Europese wetgeving als schuld ziet en zodoende op de balans dienen te staan. Dat is een historisch lage schuld voor KLM en resulteert in lagere rentelasten en meer vertrouwen van de banken. Het eigen vermogen en de cashflow zijn beide toegenomen.
Air France cijfers
Swelheim heeft ook kort de cijfers van Air France toegelicht. Deze zijn weliswaar aan het verbeteren maar nog altijd negatief, de stakingen dit voorjaar hebben miljoenen euro’s gekost. Wel is de groei bij AF beter en sneller dan bij KLM, daarentegen doet transavia France het veel minder dan haar Nederlandse zusje.
KLM sloot de meeting af met een gemeende ‘knipoog’ naar alle werknemersorganisaties dat gezien de inhoud van deze prestatie de te verwachte looneisen van de bonden wel eens niet gepast zouden kunnen zijn… Dat hoort bij het spel zullen we maar zeggen. Komende donderdag starten de eerste verkennende KLM brede cao gesprekken, we houden jullie op de hoogte.
KLM sectiebestuur