Na de recente bijstelling van de kleurencodes binnen Europa ziet Transavia een positief effect in het aantal boekingen. Goed nieuws! Op korte termijn blijft het wel nog even grillig op personeelsgebied en daarom hebben we met Transavia tijdelijke opties gezocht om dit op te lossen. Vorige week hebben we jullie al bericht over de extra tijdelijke uitvraag onder deeltijders en een aantal collega’s wil daarvan gebruik maken.
Verder is er afgelopen periode sprake van inhuur en/of annuleringen wat we om behoud van onze werkgelegenheid echter zoveel mogelijk willen beperken.
Tijdelijk meerwerkDaarom zijn we tot tijdelijke maatregelen gekomen voor medewerkers die onder de Transavia Cabine Cao vallen. De uitvraag voor tijdelijk meerwerk wordt in de volgende roosterperiode verlengd en er komt een nieuwe uitvraag waar alle deeltijders kunnen aangegeven of zij voor deze periode tijdelijk willen ophogen. Het gaat om de periode 16 augustus t/m 12 september. Dezelfde afwijkingen voor wat betreft de Cao afspraken (indelen enkele standby) blijven voor deze periode van kracht.
Bewilligen tegen betalingVerder kan er voor een periode van maximaal 2 weken (t/m 15 augustus) worden bewilligd tegen betaling, voor een vergoeding van 125%. Gezien de situatie hebben we hier toestemming voor gegeven, we proberen namelijk zo veel mogelijk in oplossingen te denken. De spelregels kun je terugvinden in de mail die vanuit Transavia is toegestuurd. Mocht er aanleiding voor zijn dan zullen partijen weer in overleg gaan om te beoordelen of de maatregel eventueel moet worden verlengd.
Deels HID-ers terug in dienstOp 1 augustus komt er een laatste groep HID-ers terug in dienst. Helaas zit er nog een groep HID-ers thuis, die deze zomer niet in dienst kan komen. We begrijpen dat dit tot onbegrip en/of onrust kan zorgen daarom geven we de achtergrond hierbij: Collega’s die HID komen, moeten eerst een recurrent en refresher volgen on top off vluchten en dat heeft nu eenmaal een bepaalde doorlooptijd dus zijn zij niet direct beschikbaar. Ook dienen daarvoor dan wel trainers en trainingsfaciliteiten beschikbaar te zijn. De bovengenoemde oplossingen zijn voor bepaalde tijd en daar zit dan ook direct de crux. Op het moment dat er contracten worden uitgedeeld, zijn deze vaker voor langere tijd terwijl er maar maatregelen voor korte tijd nodig zijn.
Wij streven er onder alle omstandigheden naar - dus ook in moeilijke crisistijden als deze - om afspraken te maken die liefst voor iedereen goed uitpakken. We realiseren ons ook dat wat voor de één goed is, niet voor iedereen zo zal zijn. We zoeken echter naar de best mogelijke oplossing.
Mocht je nog vragen hebben, wij beantwoorden ze graag! Mail ze naar:
sectiebestuur.transavia@vnconline.nl.
Angela Visser & Antonie Kloots
sectiebestuur Transavia