De VNC en andere vakorganisaties waren vandaag aanwezig op het hoofdkantoor in Amstelveen voor een toelichting op de 3e kwartaalcijfers. Die waren wederom zeer positief: KLM noteerde een netto winst van 522 miljoen euro (wederom een flinke stijging ten opzichte van het 3e kwartaal vorig jaar), een omzetstijging van 5% (7,2 miljard) en operationele winst van ruim 1 miljard euro, een stijging van maar liefst 43%.
KLM had met 540 miljoen het grootste aandeel hierin, de overige 484 miljoen kwam op het conto van Air France.
Ook transavia doet het fantastisch met een sterke stijging van het operationeel resultaat.
Deze mooie cijfers werden gepresenteerd door Chief Financial Officer Erik Swelheim in aanwezigheid van Executive Vice President HR Aart Slagt. CEO Pieter Elbers was niet aanwezig en zal, zo werd medegedeeld, voortaan alleen bij de presentatie van de half- en heeljaarlijkse cijfers proberen acte de presence geven.
Zoals gebruikelijk waren de cijfers al eerder met de pers gedeeld, vandaar dat er in verschillende media al aandacht aan besteed is.
Meer tickets tegen een hogere prijs
De goede resultaten zijn het gevolg van meer verkoop van tickets tegen een hogere prijs en de nog altijd relatief lage ( dit keer goed afgedekte ) brandstofprijzen.
Een hogere bezettingsgraad brengt echter ook hogere kosten met zich mee (denk aan maaltijden, afhandeling, brandstof) maar brengt uiteindelijk natuurlijk meer op.
Swelheim kan dan ook de opmerkelijke daling van het aandeel AF/KL met 7.5% afgelopen week niet echt verklaren. Waarschijnlijk was dit een reactie op de minder positieve kosten per eenheid, die nog altijd licht stegen, alsmede de toename in waarde van het aandeel zelf met maar liefst 140% in de afgelopen 12 maanden. Beleggers zijn dan geneigd te gaan verkopen.
Strategie
De conclusie van de heer Swelheim is dat de ingezette strategie van KLM werkt en tezamen met het gunstige economische klimaat bijdraagt aan dit goede resultaat. De focus zal blijven op kostenverlaging, opbouw van meer eigen vermogen en investering in eigen vloot. Het KLM personeel wordt extra beloond door middel van de winstdeling. Daarbij werd overigens nadrukkelijk gewezen op het feit dat deze regeling onder salariskosten moet worden afgeschreven en het netto resultaat drukt.
Ten slotte werden er nog wat concrete plannen voor de toekomst uitgelicht zoals de lancering per 1 april 2018 van het nieuwe Flying Blue programma. Dit moet een hogere loyaliteit bewerkstelligen door middel van meer flexibiliteit, transparantie en gebruiksvriendelijkheid.
De verwachting is dat de stijgende lijn in het komende kwartaal zal doorzetten en dat KLM dus alweer een uitstekend jaar in de boeken zal kunnen schrijven.
VNC bestuur