Het bezuinigingsprogramma Transform 2015 - met alle geleverde offers van dien - is onlangs succesvol afgerond met een resultaatverbetering en versterkte concurrentiepositie van Air France/KLM. Aansluitend staat het nieuwe vijfjarenplan van 'Perform 2020' klaar. Gisteren is de VNC
Het bezuinigingsprogramma Transform 2015 - met alle geleverde offers van dien - is onlangs succesvol afgerond met een resultaatverbetering en versterkte concurrentiepositie van Air France/KLM. Aansluitend staat het nieuwe vijfjarenplan van 'Perform 2020' klaar.
Gisteren is de VNC tijdens de kick offmeeting door topman Alexandre de Juniac meegenomen in de toekomstplannen voor de AF/KL groep.
Vraag om oplossingen
Anders dan bij Transform 2015, waarbij maatregelen van bovenaf werden afgedwongen, wordt er bij Perform 2020 gevraagd om met oplossingen te komen om de groeiambities te realiseren. Het is dus geen zogenaamde top down maar bottum-up benadering.
De VNC meent met de gedane offers in de laatste jaren dat het nu tijd is voor investeringen in het cabinepersoneel. Met de voorspelde groei moeten er ook meer kansen komen voor promoties en investeringen in personeel en product. Een eerste aanzet is de nieuwe in- en doorstroom van KLM en KLC cabinepersoneel, waarover we gisteren hebben gecommuniceerd.
Verbeteren concurrentiepositie
Het nieuwe strategische plan is vooral gericht op groei en op verbetering van de concurrentiepositie. In het wereldwijde netwerk zal gezocht worden naar nieuwe beloftevolle bestemmingen; zullen winstgevende routes uitbreiden en het aantal verliesgevende routes worden teruggebracht. Welke bestemmingen dat precies zullen zijn, wordt later bekend gemaakt. Verder zal er voor transavia.com een sleutelrol komen om de concurrentiestrijd met de low cost carriers verder aan te gaan. In het vrachtvervoer wil Air France-KLM een betekenisvolle speler blijven, maar het aantal full freighters wordt wel teruggebracht. De vrachtmarkt zal zich meer richten op de bellyvrachtruimte bij passagierstoestellen.
KLM sectiebestuur