Vorige week kondigden Nederlandse luchtvaartmaatschappijen – waaronder Transavia, KLM en KLC - aan passagiers niet langer te verplichten om een mondmasker te dragen aan boord van hun vliegtuigen. Ook het cabine- en cockpitpersoneel zou worden meegenomen in deze versoepelingen, van hen zou niet langer worden gevraagd om de mondkapjesplicht aan boord te handhaven. Gister werd duidelijk dat de versoepelingen voor veel bestemmingen toch niet gaan gelden en kwamen verschillende luchtvaartmaatschappijen met een lijst van ‘mitsen en maren’ die het mondkapjesbeleid er niet bepaald duidelijker op maakt.
Maatschappijen geven nu aan dat er de komende tijd toch onderscheid zal worden gemaakt tussen bestemmingen waar wel of geen mondkapjesplicht geldt, tussen outbound en homebound vluchten en voor crew zelfs tussen de verschillende momenten in de vluchtuitvoering. Dat maakt het beleid er niet bepaald duidelijker op en de VNC is op z’n zachtst gezegd niet blij met deze ontwikkeling.
Verwarring aan boordDoor de stellige berichtgeving in de pers, onder meer vanuit het management van sommige luchtvaartmaatschappijen, zijn bepaalde verwachtingen gewekt bij zowel passagiers als crew waar nu niet aan voldaan wordt. De nieuwe regels die nu gelden voor crew en passagiers zijn onlogisch en moeilijk na te leven en deze zullen ongetwijfeld tot verwarring en discussies gaan leiden aan boord, waarbij de VNC grote zorg heeft over een mogelijk verdere toename van ‘unruly’ incidenten.
Nederlandse airlines gaan nu alsnog mee in de lezing van de overheid, die zich beroept op Europees mondkapjesbeleid dat ook door EASA zou worden voorgeschreven. Dit is echter niet het geval: EASA spreekt nadrukkelijk van ‘strong recommendation’ voor het dragen van een mondkapje en eist geen verplichting.
Keuze bij het individuDit is ook de zienswijze van de VNC: net als in de rest van het openbare leven moet het dragen van een mondmasker onder de huidige omstandigheden een keuze zijn van het individu. Ook voor cabinepersoneel moet deze keuze blijven gelden. In een formele brief (
nieuwsbericht) naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de VNC samen met vliegersbond VNV vorige week ook al een dringend beroep daartoe op de overheid gedaan. Wij staan nog altijd achter dat standpunt en zullen ons blijven inzetten voor een mondkapjesbeleid op basis van vrijwilligheid.
Wij houden jullie zoals altijd op de hoogte van de ontwikkelingen maar doen ook een uitdrukkelijk beroep op onze leden: schrijf over je ervaringen aan boord, zodat wij maar ook de werkgevers een goed beeld krijgen van de situatie aan boord.
VNC bestuur