In het laatste cabineoverleg heeft KLC aangegeven de regels conform de Unfit procedure te willen aanpassen. Vanuit de VNC hebben we nagedacht over de mogelijkheden en uiteindelijk ingestemd met een aantal veranderingen. Hieronder zie je de officiële tekst van KLC, die ieder van jullie ook ontvangen heeft.
Ons verzoek is om deze tekst goed door te lezen en gebruik te maken van de procedure zoals deze bedoeld is. Alleen dan kunnen we ervoor zorgen dat de trial wordt omgezet in een standaard regeling.
Wij hopen op jullie medewerking!
Sectiebestuur KLC
Beste collega’s,
Op 1 januari 2016 is KLC cabine NL gestart met de trial om ‘Unfit to Fly’ te kunnen melden. De trial was initieel afgesproken voor een periode van 4 maanden echter al snel bleek dat deze periode te kort was om te kunnen besluiten om de regeling definitief te maken of te laten vervallen. KLC heeft daarom samen met de VNC besloten de trial te verlengen tot eind 2016.
Met name de tweede helft van 2016 heeft KLC geconstateerd dat er onduidelijkheid is bij jullie (CAs) en bij verschillende afdelingen binnen KLC in welke gevallen je Unfit meldt, wanneer het Fatique is, wanneer het om een privé-situatie gaat (waarvoor andere regelingen zijn) en wanneer het een ziekmelding betreft.
Omdat wij veel belang hechten aan de mogelijkheid om je Unfit te melden om goed uitgerust aan een vlucht te kunnen beginnen, hebben we meer informatie nodig om tot een goede evaluatie van de trial te komen.
In overleg met de vakbond, hebben we de trial opnieuw voor 6 maanden verlengd tot 1 juli 2017 met een aangepast voorwaarde:
Binnen 48 uur na je Unfit melding stuur je een mail naar je Cabin Crew Manager met daarin de volgende gegevens:
* Reden van Unfit melding - zo concreet mogelijk
* Rooster gerelateerd ja/nee?
* ASR geschreven ja/nee?
Wanneer je als CA door vermoeidheid voelt dat je niet in staat bent je flight duties goed uit te voeren maar niet ziek bent, kun jij je Unfit to Fly melden. Dit wordt in principe veroorzaakt door factoren die buiten jouw invloedssfeer liggen, denk aan geluidsoverlast tijdens nachtrust, impact van een gebeurtenis tijdens een vlucht of vermoeidheid door een vluchtcombinaties. Je blijft zelf verantwoordelijk om voldoende rust te nemen voor een vlucht.
De maximumduur van 'Unfit to Fly’ blijft 24 uur vanaf het moment van uitchecken. Je zult in overleg met Crew control bepalen wanneer je in staat bent een nieuwe duty te starten of om het gepubliceerde rooster van de volgende dag te vervolgen. Als je niet in staat blijkt om de overeengekomen duty uit te voeren, zul je opnieuw contact met Crew Control moeten opnemen en je ziek moeten melden.
Een ‘Unfit to Fly’ call wordt als Reporting Sick geregistreerd; de reden wordt gedefinieerd als Unfit to Fly, wat een automatisch Fit to Fly voor de volgende dag zal genereren.
Procedure
Voor een Unfit to Fly melding informeer je Crew Control en KLM Health Services. Je geeft hierbij aan dat het om ‘Unfit to Fly’ gaat. Als het Fatique betreft, schrijf je ook een ASR. Indien een situatie op de route aanleiding is geweest voor je Unfit to Fly melding, schrijf je binnen 48 uur na de melding hierover een trip report.
Testperiode
Deze testperiode loopt tot 1 juli 2017 en de nieuwe procedure gaat met ingang van vandaag in.
Aan het einde van deze periode zal de trial door KLC en VNC geëvalueerd worden en alle informatie zal vertrouwelijk behandeld worden.
Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden, jouw toekomst en jouw pensioen! Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Wil je lid worden? Mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480