KLM heeft drie dagen van werkonderbrekingen door meer dan de helft van haar cabinekorps volledig genegeerd! Het KLM management trekt zich totaal niets aan van de onvrede en onrust die er heerst naar aanleiding van hun dictatoriale beleid. De VNC en FNV cabine hebben gisteravond al bij KLM aangekondigd dat, als zij niet de gewraakte -1 CA maatregel terugtrok, er werkonderbrekingen van 20 minuten zaten aan te komen.
Die werkonderbrekingen van 20 minuten zijn voor aanstaande zondag, de dag dat de winterdienst begint met op 40% van de ICA vluchten een collega minder aan boord!
Powerplay beantwoorden
De werkonderbreking van 20 minuten gaat direct in na de cabin crew briefing voor iedere vlucht van KLM die vanaf Schiphol vertrekt opzondag 30 oktober tussen 05.00 en 23.00 uur. We roepen dus iedereen die aanstaande zondag moet vliegen op - VNC & FNV en (nog) niet leden - om opnieuw massaal gehoor te geven aan deze vorm van protest. De powerplay van KLM beantwoorden we dan met een zelfde harde houding, want dat is blijkbaar de enige taal die KLM verstaat.
Beschermen voor de toekomst
Het tijdelijk neerleggen van ons werk blijft lastig voor sommigen, we zijn er immers tot nu toe altijd in goed overleg uitgekomen en wij willen dat ook nog steeds. Het is echter KLM zelf die dat niet meer wil getuige de eenzijdige beslissingen die zij neemt. Als reactie op de ongeoorloofde tactieken die KLM daarbij toepast heeft de VNC en ook de Ondernemingsraad al stappen naar de rechter gezet. De Nederlandse wet zegt namelijk dat een arbeidsovereenkomst dient te worden gesloten met zowel werknemersvertegenwoordigers (de cabinebonden) als werkgeversvertegenwoordigers. Dit om voor een goede balans te zorgen. Momenteel is die balans volledig zoek en als we daartegen geen statement maken dan wordt het in de toekomst alleen maar erger.
Dwarsbomen in grondwettelijk recht
KLM grijpt alles aan om haar personeel te dwarsbomen in haar grondwettelijk recht van werkonderbrekingen. Denk aan het weren van sympathisanten op de 2e verdieping van het BMC om hen te scheiden van de werkonderbrekende collega’s; het al langer blokkeren van de crewnamen uit de Myflight app; het verplichten om de werkonderbrekingsbriefjes vóór de briefing te tekenen omdat het erna wordt geweigerd; een maximum te stellen aan het aantal VNC en FNV collega’s in en voor het BMC etc. Kortom: het KLM management steekt meer tijd in het proberen te breken van de acties dan in het problemen oplossen.
Bij deze vind je de aangepaste spelregels en antwoorden op de meest gestelde vragen.
Er zullen zondag ook supportteams van VNC en FNV cabineleden rondom het BMC zijn om vragen van collega’s te beantwoorden!
KLM sectiebestuur
Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480.