Na het door de VNC afbreken van het vorige overleg met KLM over het nieuwe loongebouw zijn deze onderhandelingen vandaag herstart. Hierin is het KLM-voorstel om een snelle bezuinigingsslag te slaan door deze tevens te halen bij het huidige cabinepersoneel van tafel gehaald! De VNC is en
Na het door de VNC afbreken van het vorige overleg met KLM over het nieuwe loongebouw zijn deze onderhandelingen vandaag herstart. Hierin is het KLM-voorstel om een snelle bezuinigingsslag te slaan door deze tevens te halen bij het huidige cabinepersoneel van tafel gehaald!
De VNC is en blijft van mening dat er binnen de kaders van het protocol - dat immers door alle partijen eind 2012 is ondertekend - moet worden gehandeld. KLM is dan ook op haar schreden teruggekeerd en heeft toegezegd een oplossing te gaan zoeken binnen dit Cao protocol.
De ambitie van KLM om in 2015 een besparing van 20 miljoen euro te realiseren - door aanpassingen in het loongebouw voor nieuw aan te nemen personeel - is niet afgesproken en ook niet haalbaar volgens de VNC. Voor besparingen op korte termijn hebben we eerder geformaliseerd dat er een JV dag wordt ingeleverd en een 0-lijn op loon tot 1 januari 2015 wordt aangehouden. Met de stijgende inflatie in Nederland is een aantal jaren de nullijn aanhouden al een heel groot offer. Daarnaast hebben we een tijdelijke maatregel afgesproken over de eerste salarisstappen van nieuw personeel. In de loop van het voorjaar 2013 bleek uit de berekeningen dat die tijdelijke maatregelen over de onderste 5 salarisschalen op termijn al ruim 20 miljoen euro opleveren. Dat vindt de VNC meer dan genoeg.
Bovendien zijn er geen afspraken gemaakt over de hoogte van de besparingen op het loongebouw en de tijd waarbinnen die besparingen gerealiseerd moesten worden. Wel hangt er een penalty boven ons hoofd in de vorm van de KLC variant: als we er niet uitkomen voor het einde van dit jaar kan KLM overwegen de Europaproductie over te hevelen naar KLC.
Eind oktober wordt het overleg vervolgd.
KLM-sectiebestuur