De VNC vindt het een slechte zaak dat de EU-ministers van Transport de Europese Commissie mandaat geeft om te gaan onderhandelen over uitbreiding en verdeling van landingsrechten voor de Midden Oosten carriers die met staatssteun opereren.
Vreemd genoeg is staatssecretaris Sharon Dijksma tevreden met het resultaat en wijst zij er bovendien op dat dit een zaak zou zijn van Schiphol. Daarbij vergeet zij voor het gemak dat Schiphol een staatsbedrijf is dat door de overheid wordt aangestuurd…
Uit de markt drukken
Nederland gaat dus de poorten wijd open zetten voor luchtvaartmaatschappijen Etihad, Emirates, Qatar Airways en Turkish Airlines die oneerlijk concurreren omdat ze met fikse staatsteun worden gefinancierd. Nederland wil ’t beste jongetje van de klas zijn, maar laat daarmee hun eigen vliegtuigmaatschappijen uit de markt drukken.
Niet welkom
Het is een veeg teken dat de zogeheten Gulf carriers niet terecht kunnen in Duitsland, Frankrijk en Engeland. Die landen hebben aan de voorkant al heel duidelijk gezegd dat oneerlijke concurrenten niet welkom zijn en beschermen daarmee hun luchtvaartsector en kijken naar hun eigen belangen.
Dat de hardste klappen dan in Nederland zullen vallen lijkt een logisch en slecht gevolg. De VNC blijft daarom samen met Europeans for fair competition (http://e4fc.eu/) de strijd tegen oneerlijke concurrentie aangaan. Onder meer middels het uitdragen van de feiten rondom valse concurrentie en de lobby in de landelijke en Europese politiek.
VNC bestuur
Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480.