Lik op stuk voor aso's in vliegtuig

12 nov. 2014

SCHIPHOL - Door drank en drugs doorgedraaide vliegpassagiers zijn een gruwel voor elke bemanning. „Andere luchtreizigers staan doodsangsten uit in die kleine ruimte op grote hoogte”, zegt KLM-purser Annette Groeneveld, voorzitter van de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel VNC.
Vandaag doet de rechtbank Haarlem uitspraak in een zaak die ArkeFly had aangespannen tegen de 48-jarige amokmaker Werner L. uit Almere. Hij maakte op een vakantievlucht van Schiphol naar Fortaleza in Brazilië eind 2012 zoveel stennis, dat de gezagvoerder besloot een voorzorgslanding op Tenerife te maken om hem van boord te laten halen door de politie.
Er is een half jaar cel tegen L. geëist en ArkeFly probeerde ook de kosten van de niet geplande tussenlanding op hem te verhalen. „Dat is maar ten dele gelukt, omdat hij geen geld heeft. Maar wij zijn het zat”, zei gisteren woordvoerster Simone van den Berk van de TUI-directie.

Herrieschoppers
Vorig jaar had alleen ArkeFly al volgens haar te maken met 80 gevallen van herrieschoppers. „Dat varieert van roken en niet luisteren tot verbaal en fysiek geweld tegen stewardessen en medepassagiers. Sommigen zijn zo onhandelbaar dat de veiligheid serieus in gevaar komt. Wij willen dat overheden en justitie keihard ingrijpen.”
Op alle Nederlandse vluchten gaat het naar schatting jaarlijks om een paar duizend incidenten. „Dat aantal neemt overal schrikbarend toe”, zegt wereldorganisatie IATA van vliegmaatschappijen.
Groeneveld van de VNC bevestigt dat. „In Nederland is het tegenwoordig wel goed geregeld, maar in het buitenland maken we maar al te vaak mee dat we zo’n doorgesnoven of dronken idioot weer doodleuk mee terug moeten nemen, omdat ze hem daar ook niet willen houden.”

Handboeien
Cabinemensen zijn volgens Groeneveld getraind op het kalmeren van onrustige passagiers. „Maar het kan zo uit de hand lopen, dat we handboeien nodig hebben”, aldus Groeneveld.
Werner L. misdroeg zich volgens ArkeFly vreselijk. „Een arts aan boord moest zelfs injecties geven om hem in toom te houden. Hij schreeuwde en schold, schopte tegen stoelen en deuren en bedreigde inzittenden met de dood”, aldus Van den Berk.
Tijdens de zitting in Haarlem zei L. zich niets meer van het voorval te kunnen herinneren. Hij betuigde spijt en smeekte om mededogen. De rechter vonnist vandaag. De hele luchtvaart wil dat hij moet bloeden „als schrikeffect naar alle aso’s die denken dat het vliegtuig van hen is en alles kan…”

Bron: Telegraaf

Services

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA