Afgelopen maandag was er een Regulier Overleg met transavia.com. Op verzoek van de bonden kregen we eerst een presentatie over de lange termijnplanning bij transavia.com; hoe gaat dit in z'n werk en met welke voor factoren wordt er rekening gehouden. De VNC heeft nu een duidelijker
Afgelopen maandag was er een Regulier Overleg met transavia.com. Op verzoek van de bonden kregen we eerst een presentatie over de lange termijnplanning bij transavia.com; hoe gaat dit in z'n werk en met welke voor factoren wordt er rekening gehouden.
De VNC heeft nu een duidelijker beeld hoe dit in zijn werk gaat en waarom sommige seizoenscontracten maar zo kort zijn en verzoeken soms niet kunnen worden gehonoreerd. Mocht je vragen hebben over deze lange termijnplanning kan je natuurlijk altijd contact met ons opnemen!
Rijen, rijen, rijen en kosten maken
De VNC heeft in het vorige overleg vragen gesteld over de reiskostenvergoeding voor de Rotterdam pursers. De huidige berekening voor de reiskosten heeft als consequentie dat de reiskostenvergoeding die pursers krijgen die verder weg wonen van Rotterdam dan Amsterdam, maar wel meer vliegen vanaf Rotterdam, zelf meer kwijt zijn aan hun reiskosten. In de cao is afgesproken dat medewerkers die als basis RTM-AMS hebben voortaan 75% vanaf Rotterdam zullen vliegen en 25% vanaf Amsterdam. Voor sommigen is Rotterdam echter verder rijden dan Amsterdam. transavia.com heeft een voorstel gedaan waardoor het probleem van het krijgen van een te lage reiskostenvergoeding wellicht wordt opgelost voor deze mensen. De VNC zal hier kritisch naar kijken.
Wachtlijsten en CAP-contracten
De VNC heeft in het vorige overleg ook vragen gesteld hoe het bedrijf om gaat met de wachtlijsten voor de verschillende aanmeldstations. Medewerkers kunnen aangeven vanaf welk aanmeldstation ze willen vliegen en worden eventueel op een wachtlijst gezet wanneer er op dit station geen plaats is. Gaan mensen met CAP-contract, die al lang wachten, voor mensen die net purser zijn geworden op Eindhoven, maar die toch liever van een ander station willen vliegen? transavia.com heeft geantwoord dat er vooralsnog geen problemen zullen zijn hiermee, dus dat iedereen zal gaan vliegen vanaf het aanmeldstation dat ze kiezen. In de toekomst kan dit veranderen en daarom is er met de bonden afgesproken dat we volgend jaar hier opnieuw naar gaan kijken.
Tenslotte heeft er nog een discussie plaatsgevonden over het assessment. In een aantal opzichten verschilt de VNC van mening met transavia.com hierover. Heb je hier vragen en/of opmerkingen over, schroom dan niet om contact met de VNC of transavia.com op te nemen!
Sander Kok, Martine Romeijn
Sectiebestuur transavia.com