Op vrijdag 19 april heeft Ton Scherrenberg uit hoofde van zijn functie als voorzitter VNC een interview afgegeven aan het televisieprogramma Zembla. Een week later overleed Ton tot ons grote verdriet plotseling. Na overleg met zijn naaste familie is besloten om de uitzending van donderdag
Op vrijdag 19 april heeft Ton Scherrenberg uit hoofde van zijn functie als voorzitter VNC een interview afgegeven aan het televisieprogramma Zembla. Een week later overleed Ton tot ons grote verdriet plotseling. Na overleg met zijn naaste familie is besloten om de uitzending van donderdag 9 mei om 21.10 uur op Nederland 2 door te laten gaan.
Hoewel hij in de uitzending een bescheiden rol van een paar minuten heeft, willen we jullie hierover toch informeren.
In zijn column Ondertussen op Oost (VNC Magazine 3-2013) schreef Ton hierover: "Volgens een aantal publicaties dat onlangs in de pers verscheen, waart er in de luchtvaart een geheimzinnige ziekte rond. Het Aerotoxic Syndrome, dat veroorzaakt zou worden door bleed-air contamination, zou de oorzaak zijn van duizenden ziektegevallen per jaar. Genoemd aantal komt niet van mij maar stond in een artikel. De VNC houdt zich al langer bezig met dit onderwerp en heeft er ook regelmatig over gepubliceerd. Wij zullen dit ook blijven doen zodra er nieuwe feiten naar buiten komen. Het VARA programma Zembla heeft in 2010 ook al aandacht aan deze geheimzinnige ziekte besteed en zendt er op 9 mei aanstaande weer een documentaire over uit. Voor mij is het allemaal nog ongrijpbaar en er zal veel meer wetenschappelijk onderzoek nodig zijn om alle gevaren aan te tonen. Wel stoort het mij mateloos dat staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu onlangs aan de Tweede Kamer schreef dat er geen reden is voor paniek. Waar baseert zij deze uitspraak op? Op welk rapport? Dat wil ik dan graag weten. Ik zeg hier niet dat er wél reden tot paniek is, maar de overheid schuift de verantwoordelijk meteen weer terug naar de luchtvaartsector. 'De luchtvaart is zelf verantwoordelijk voor een gezonde werkomgeving', was haar commentaar. Daar ben ik het totaal mee oneens. Want áls er een probleem is, zal de overheid zich in moeten spannen om met regelgeving te komen. Sterker nog, ik vind dat de European Aviation Safety Agency (EASA) vanuit Brussel de opdracht moet krijgen om zo spoedig mogelijk een wetenschappelijk onderzoek te starten. EASA zal dan - als er een probleem is aangetoond - de vliegtuigbouwers moeten dwingen maatregelen te treffen om te voorkomen dat mensen in een vliegtuig ziek kunnen worden.
Er is nog een hoop werk te doen.
Ton Scherrenberg
Voorzitter VNC."
Namens het VNC bestuur