We zijn geschokt door de KLM visie over de toekomstige rol van het cabinepersoneel! Het management wil één leidinggevende op ICA die ook leidinggevende wordt op Europa long haul. Op Europa short en medium denkt men aan het KLC model met een CA als leidinggevende. De rol van de huidige purser lijkt uitgespeeld. Verder wil KLM dat het gehele korps zowel ICA als EUR gaat vliegen en wil men 'top gekwalificeerde' crew in de C-class.
Het zijn slechts een paar ideeën voor de complete kaalslag van het cabinekorps die vanavond met droge ogen door het bedrijf werd gepresenteerd. De visie van KLM blijkt dus een ordinaire bezuinigingsklapper verpakt onder het mom dat de klant dit wil... Het is echter KLM die lowcost arbeidsvoorwaarden met een high performance service wil. De visie werd door de KLM een 'duivelse uitdaging' genoemd maar is wat betreft de VNC ronduit een enorme respectloze en beledigende uiting richting het cabinekorps.
KLM misrekent zich opnieuw op productie
Daarbovenop wilde KLM overigens ook nog "even" met ons in cao overleg treden om kosten te besparen. Voor de winterproductie heeft KLM zich namelijk weer lelijk misrekend door op de muziek vooruit te lopen en gemakshalve uit te gaan van opnieuw 4% productiviteitsverhoging van cabinepersoneel. Een misrekening die het bedrijf vorig jaar in zijn zomerplanning ook al maakte met alle gevolgen van dien. Daarom wilde KLM dat we vanavond even tekenden bij het kruisje om de purser per 1 september in de sterkte te laten vliegen want 'dat kost minder tijd dan aanpassingen in de WRR in te regelen'. Dit zou voor KLM een mooi begin zijn met het uitvoeren van hun visieplan zoals hierboven uitgelegd. Uiteraard zijn de VNC en FNV hiertoe niet bereid. KLM gaat nu verder onderzoeken welke maatregelen zij binnen de kaders van de huidige cao kan treffen maar wilde de ideeën die ze daarover heeft niet met ons delen.
Pensioen is uitgesteld loon
KLM koppelt overigens de cao onderhandelingen aan het bezuinigingsplan Perform 2020. Afgezien dat de VNC zich nooit heeft gecommitteerd aan die doelstellingen houdt de VNC vast aan het standpunt dat het pensioenconflict eerst moet zijn opgelost alvorens we gaan praten over andere cao zaken. Pensioen is een heel belangrijke arbeidsvoorwaarde want pensioen is feitelijk uitgesteld loon. KLM heeft eenzijdig hun bijstortingsverplichting uit de uitvoeringsovereenkomst van de pensioenovereenkomst geschrapt. Oftewel KLM houdt zich niet aan haar verplichting om herstelpremies te betalen: het geld dat bijgestort dient te worden als ons pensioenfonds er slecht voorstaat, verdwijnt tegenwoordig in KLM’s eigen zak. Voor 2016 gaat het al over tientallen miljoenen euro’s waarvan onze pensioenen slechter zijn geworden. We moeten goed op ons netvlies houden dat pensioen uitgesteld loon is en dat dit naast je salaris jouw belangrijkste en kostbaarste arbeidsvoorwaarde is.
We begrijpen dat dit bericht mogelijk vragen bij je oproept. De VNC collega's zijn 24/7 bereikbaar. We verzoeken je echter bij specifieke vragen over de visie van KLM op haar cabinepersoneel om deze te stellen aan de KLM bijvoorbeeld via hoofd Inflight Services of je UM. Wij hebben namelijk alleen de grote lijn en geen details te horen gekregen van KLM.
KLM bestuur
Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480.