De KLM Ondernemingsraad ondersteunt onze collega’s van de Groepscommissie (GC31) en de VNC in het van tafel halen van de door KLM gewenste eenzijdige -1 CA maatregel. Dit doen zij door KLM voor de rechter te dagen!
Er is gisteren een verzoekschrift ingediend bij de rechter van de Ondernemingskamer tegen het besluit van KLM om per aanstaande winterdienst (30 oktober 2016) op haar intercontinentale vluchten te gaan werken met één cabinelid minder. De inkrimping betekent een enorme productiviteitsverhoging voor de 9.500 cabinecollega’s. KLM heeft het besluit genomen zonder voorafgaand daaraan om advies te vragen. De KLM Ondernemingsraad (OR) is van oordeel dat KLM om die reden niet in redelijkheid heeft kunnen besluiten.
Zowel door de VNC en FNV alsook door de GC31 is KLM herhaaldelijk en heel dringend verzocht om deze maatregel van tafel te halen. De (eigen)wijze manier waarop KLM alles eenzijdig - lees: zonder het door KLM zo geliefde woord ‘dialoog’ met de werknemersvertegenwoordigers - door probeert te drukken leidt niet tot ‘winnen’.
Opnieuw golf van ongeloof en onrust
Na het publiceren van de onwerkbare werkmethodiek is er opnieuw een golf van onrust, boosheid, teleurstelling, verdriet, frustratie en demotivatie onder de collega’s gaande. KLM raakt het korps keihard in hun blauwe gevoel dat wegebt met alle negatieve gevolgen van dien. Op deze manier worden we helaas niet de ‘most customer centric airline’ ...
Om het in ‘KLM taal’ te zeggen: De VNC betreurt het dat KLM voor deze weg kiest en is ervan overtuigd dat dit niet de oplossing is om uit deze situatie te komen.
KLM sectiebestuur