Het wegbrengen van de UM (unaccompanied minor) is vanaf eind april niet meer onze verantwoordelijkheid! Hiermee heeft de VNC een langgekoesterde wens van cabinecollega’s weten te vervullen. De openstaande punten uit de huidige cao zijn praktisch allemaal ingevuld. Nog meer goed nieuws: er komen nog meer nieuwe collega’s bij dan eerder vermeld.
UM niet langer wegbrengen
Vanaf eind april, precieze datum is nog onbekend, zal het begeleiden van UM’s na de vlucht worden uitbesteed aan een derde partij. Dat houdt concreet in dat wij hier niet meer verantwoordelijk voor zijn. Een lang gekoesterde wens gaat zo in vervulling, tussen Europa vluchten door heen en weer rennen naar de JJL (Junior Jet Lounge) of na een lange ICA vlucht nog een rondje Schiphol met een UM is dan verleden tijd. Op vluchten naar Amerika was deze taak al uitbesteed, dit vanwege de verruiming van de boarding tijd met 10 minuten om te kunnen voldoen aan Amerikaanse security eisen. Als VNC hebben wij ingezet op het schrappen van de UM service door crew op alle vluchten en daar heeft KLM nu gehoor aan gegeven.
Stand van zaken cao afspraken
In de huidige cao is een groot aantal afspraken gemaakt die verdere uitwerking vroegen. Er is veel werk verricht en met het naderen van de nieuwe cao ronde kunnen we concluderen dat we op alle dossiers grote voortgang hebben gemaakt. Volgende maand kunnen we een complete update geven van alles wat er al is gebeurd en wat nog afgerond gaat worden.
VVR
Van de vrijwillige vertrek regeling is goed gebruikt gemaakt. Er komt nog een laatste uitvraag in de maand april, met uitstroommoment in november. KLM heeft aangegeven dat dit echt de laatste uitvraag is, dus mocht je nog twijfelen, dit is het moment.
Nieuwe instroom
Tot slot blijkt uit de planningstand dat er vijf extra klassen met nieuwe collega’s worden opgeleid. Wij wensen hen veel succes en welkom bij KLM.
KLM sectiebestuur