Toch reiskostenvergoeding bij opkomsten klachten; crewcatering uitgesloten van preventieve controles bemanningen; het slepende pensioenconflict en nog geen cao-overleg waren de hoofdpunten uit het cabineoverleg tussen KLM en de cabinebonden gister.
Hieronder vind je een samenvatting van de diverse behandelde onderwerpen.
Issue pensioen gekoppeld aan start cao
KLM heeft ons wederom gevraagd om snel te starten met de cao-onderhandelingen waarop wij wederom hebben geantwoord dat het issue pensioenen eerst moet zijn opgelost eer wij over de cao gaan praten. KLM meent dat deze onderwerpen gescheiden dienen te worden terwijl er bezuinigingen kleven aan beide onderwerpen en we niet aan twee kanten gaan inleveren! Vervolgens kwam er een oude truc uit de doos: als we niet over de cao willen praten “voelt KLM zich genoodzaakt om bezuinigingen buiten de cao om te zoeken”. Kortom zaken waarvoor geen instemming van de VNC en FNV voor nodig is. Op voorhand werd dan ook gemeld dat KLM voorlopig niet voornemens is om cabinepersoneel aan te gaan nemen. Het is op zijn minst vreemd te noemen dat dit spel van KLM opnieuw uit de kast wordt getrokken… Eerder pakte een te krappe planning van cabinepersoneel immers ook niet goed uit voor het bedrijf. KLM zal het een en ander nog schriftelijk toelichten, dus we wachten het af.
Uitgifte daggeld
Ondanks dat het onderwerp ‘uitgifte daggeld’ wordt behandeld op de tafel van de Groepscommissieleden van cabine- en cockpitpersoneel, hebben ook wij met KLM gesproken over het opnemen van dollars en de pinkosten. Mogelijk komt er een dollarautomaat in het BMC waarbij KLM voorziet dat daar kosten aan verbonden zijn als je onder een bepaald bedrag opneemt. Denk aan transactiekosten als je onder de 100 of mogelijk 200 dollar trekt. De VNC vindt dat die kosten niet voor rekening van de werknemer mogen zijn! Hierop gaf KLM de optie dat je op vertoon van je KLM ID gratis kan wisselen bij het Grens Wissel Kantoor in vertrekhal 1. Wij menen echter dat KLM het proces rondom de uitgifte van daggeld beter moet inrichten dan ze nu van plan zijn en hebben daar ook op aangedrongen.
Reiskostenvergoeding bij opkomsten klachten
Als KLM je wenst te spreken over een klacht dan kan een gesprek daarover telefonisch worden afgehandeld of je kan het inplannen voor of na een vlucht. Ben je bereid om in je reisverlof van thuis naar Schiphol Oost te komen dan krijg je wel een tijd voor tijd vergoeding maar betaalt KLM geen reiskostenvergoeding. Na de nodige argumenten en lang aandringen op goed werkgeverschap bleek KLM dan toch bereid om in deze kwestie de reiskostenvergoeding te betalen. Overigens ben je niet verplicht om in eigen tijd naar Schiphol af te reizen voor een gesprek over een klacht, ga je echter vrijwillig vraag dan om de reiskostenvergoeding.
Preventieve controles
KLM gaat onder meer de crew controleren omdat de sales afdeling inkomsten mist door diefstal. In eerste instantie zou ook crewcatering die van boord wordt meegenomen onder de preventieve controle vallen. De afdeling bedrijfsbeveiliging is gemachtigd om controles uit te voeren, daar kunnen we niets tegen in brengen. Wel is crewcatering uiteindelijk toch uitgesloten van de controles.
Annetje Koreman in de bloemen
Tot slot, dit was het laatste overleg met FNV collega Annetje Koreman die met pensioen gaat. Zij werd door KLM letterlijk in de bloemen gezet en kreeg een groot woord van dank voor haar enorme inzet. Namens de VNC wensen wij Annetje een mooie pensionering.
KLM bestuur