XFA voor KLM cabine bij transavia.com, wensen met betrekking tot het verzoekensysteem, de B787-900 en zorg over P&A waren de belangrijkste onderwerpen die vandaag zijn besproken op de KLM cabine overlegtafel. KLM zegt 'nee' tegen XFA op transavia.com De VNC is vorige maand met het
XFA voor KLM cabine bij transavia.com, wensen met betrekking tot het verzoekensysteem, de B787-900 en zorg over P&A waren de belangrijkste onderwerpen die vandaag zijn besproken op de KLM cabine overlegtafel.
KLM zegt 'nee' tegen XFA op transavia.com
De VNC is vorige maand met het onderwerp XFA bij transavia.com langs geweest.Deze dochter van KLM kent een XCM regeling alleen voor de cockpit. Gevolg van die regeling is dat KLM cockpit wel kan XCM-en met transavia.com, maar KLM cabinepersoneel is uitgesloten van de mogelijkheid om XFA te vliegen met transavia.com. Nadat de VNC dit onderwerp bij KLM had geagendeerd, kregen we te horen dat we bij transavia.com moesten zijn. En bij transavia.com.......juist.
Gelijke behandeling
De VNC heeft KLM wederom aangesproken op haar verantwoordelijkheid als werkgever. KLM heeft toestemming gegeven om tranavia.com cockpit als XCM op de KLM vloot te accepteren zonder zich druk te maken over het feit dat het cabinepersoneel is uitgesloten. Wij zijn ten eerste van mening dat er sprake moet zijn gelijke behandeling van het personeel. Ten tweede zijn cockpitstoelen schaars en zonder de wederkerigheid van een regeling die ook voor cabine geldt, is het onacceptabel dat transavia.com piloten op KLM vluchten XCM vliegen.
Al onze argumenten ten spijt, KLM heeft ons een "flat no" gegeven op ons verzoek XFA op transavia.com te regelen. VNC accepteert deze ongelijke behandeling niet en zal zich beraden op vervolgstappen.
SCD
KLM gaf op de valreep nog wel mee dat de Vliegdienst een schrijven heeft uitgebracht dat als er een transavia.com vlieger en een KLM cabinelid in uniform zich als XCM en XFA melden voor een vlucht, de gezagvoerder geacht wordt het KLM cabinelid voor te laten gaan. Dat is loffelijk, maar het blijft 'subject to captains decision' en is niet de oplossing voor het probleem.
Verzoekensysteem
Het huidige verzoekensysteem is van start gegaan onder voorwaarden dat er nog een aantal door VNC opgebrachte knelpunten zouden worden opgelost. Deze punten zijn besproken in een werkgroep. Die werkgroep bestond uit vertegenwoordigers van de bonden en van GC31.
Een aantal van die knelpunten zijn opgelost doordat het aantal non-flight requests wordt uitgebreid. Ook komt er de mogelijkheid van een personal profile (wekelijks profiel 'vastzetten') en wordt het systeem intelligenter gemaakt met fijnmaziger validaties en het introduceren van warnings bijvoorbeeld voor FSR en verlopen van types.
Daarmee zijn nog niet alle knelpunten geadresseerd. Voor de VNC is bijvoorbeeld een goed inzicht in de afgesproken 28-daagse indeling van groot belang. KLM vindt het inzicht in week 3 en 4 in het verzoekensysteem voldoende. Die mening deelt de VNC niet. Er wijzigt nog wel eens iets in en als de ca e.a. niet heeft uitgeprint, weet niemand meer wat er in de indeling heeft gestaan. Ook willen wij graag de recurrent Flight Safety als verzoektype introduceren.
KLM was van mening dat de werkgroep verzoekensysteem was afgesloten en heeft dus niet alles meegenomen en had dit ook volgens haar aan alle deelnemers kenbaar gemaakt. De VNC en haar deelnemers waren niet bekend met deze stand van zaken en KLM heeft toegezegd dat de werkgroep weer bijeen gaat komen. Dat is een goeie zaak.
B787-900
De bonden zijn geïnformeerd over de introductie van de B787-900 in 2015. Een aantal wetenswaardigheden:
3 jaar later vliegen er al 16 rond als alles goed loopt/vliegt.
Voor KLM wordt dit het 1e toestel wat samen met Air France in dezelfde specificaties wordt afgenomen.
Verwacht wordt een configuratie van 30/260.
Een OCR en 4 high comfort Seats.
Er komen lie-flat stoelen in de WBC. Die zullen iets anders zijn dan de stoelen die straks in de B747 worden ingebouwd, dit ook vanwege de specificaties die samen met Air france zijn overeengekomen.
KLM bekijkt of de B787 samen met de B777 één type kan worden, zodat de ICA-divisie mogelijk kan bestaan uit de B747, A330 en beide Boeings 777 en 787.
De belangrijkste vraag voor dit overleg was of VNC akkoord kon gaan met de tewerkstelling van de P boven de sterkte. Vanzelfsprekend heeft de VNC ingestemd met dit voorstel van KLM.
Zorgen bemensing P&A
Ondanks dat dit geen onderwerp voor het cabine overleg is, hebben wij toch bij KLM aangegeven dat de VNC zich zorgen maakt over de bemensing bij P&A. Het laatste hoofd P&A is weg en zijn functie wordt door een ander managementteamlid erbij gedaan. Ook andere managers nemen afscheid om hun carrière elders in het bedrijf voort te zetten. De werkdruk op de afdeling is hoog en dan is het wachten op mensen die omvallen. KLM deelt onze zorgen en heeft dit onderwerp uitgebreid besproken met de PAC van GC31.
De VNC wil een zogenaamde 'hete zomer' voorkomen want als het bij P&A niet goed loopt gaan wij daar veel last van krijgen.
Zwangerschap
Al geruime tijd steggelen wij met KLM over de verplichting tot vervangend werk bij zwangerschap. KLM wilde nooit mee in deze mening, maar bij de laatste Cao heeft VNC dit punt uitonderhandeld mits e.a. wettelijk is toegestaan. KLM heeft nu voorgesteld om een gezamenlijk voorstel juridisch te laten toetsen. VNC loopt hier nog niet warm voor omdat wij vinden dat we gewoon met de afspraken aan de slag kunnen. VNC heeft KLM aangegeven zich te beraden en terug te komen met een voorstel.
Eerste impressie kist/crew pilot
VNC heeft vandaag een inkijkje gekregen hoe de proef heeft gedraaid. We praten absoluut nog niet over een eindevaluatie. Conclusies kunnen we dan ook nog niet trekken. Daar is het nog veel te vroeg voor. Wat in de voorlopige resultaten tegenvalt is de waardering over de aangeboden BIP's en de mate waarin men een verbetering van de combinatie werk en rust ervaart.
Het belangrijkste argument van de VNC om mee te doen aan de proef was de mogelijkheid om te kijken of de verhoging van de vlieguren zou leiden tot een betere verhouding tussen werk en rust. Dat lijkt niet zo te zijn, maar we moeten nog veel verder in het eindrapport duiken voor we conclusies kunnen trekken.
Het volgende cabine overleg met KLM staat gepland op 30 mei 2013
KLM sectiebestuur