Na een radiostilte van twee maanden heeft KLM vandaag aangegeven niet te willen bewegen in de discussie over het loongebouw. KLM houdt vast aan hetzelfde voorstel dat op 27 maart al op tafel lag. Eveneens maakte KLM vandaag duidelijk dat zij aan geen enkel voorstel van de VNC tegemoet wil
Na een radiostilte van twee maanden heeft KLM vandaag aangegeven niet te willen bewegen in de discussie over het loongebouw. KLM houdt vast aan hetzelfde voorstel dat op 27 maart al op tafel lag. Eveneens maakte KLM vandaag duidelijk dat zij aan geen enkel voorstel van de VNC tegemoet wil komen. De VNC vindt de nivellering in promotieschalen voor toekomstige collega's te ver gaan en stelde als enige vakbond een reparatie hierin voor.
Geen tekst
KLM zei niet tegemoet te kunnen komen omdat zij reeds een onderhandelingsresultaat had met twee andere cabinebonden. Later in het overleg bleek echter dat er geen onderhandelingsresultaat was om te tekenen, KLM heeft de volledige tekst nog niet op papier. De zogenaamde deal met de twee andere cabinebonden zorgt er dus ook niet voor dat de onzekerheid over de KLC-variant van tafel is. FNV en UNC hebben hierover hun teleurstelling geuit richting KLM, want zij voelden zich in de steek gelaten. Hieruit blijkt nogmaals dat KLM wel tegemoet had kunnen komen aan de wensen van VNC, want er hoefde geen akkoord te worden opengebroken. Onze conclusie: KLM wil gewoon niet!
IPB regeling wordt ook versoberd
De VNC is enorm teleurgesteld dat de KLM directie er voor heeft gekozen om op geen enkele wijze tegemoet te komen aan het cabinepersoneel. Als veruit de grootste vertegenwoordiger van het korps heeft de VNC gevochten voor een beter toekomstig loonhuis. KLM gaat hieraan volledig voorbij. In plaats van waardering van het voor KLM zo belangrijke frontlinie personeel, krijgen we op de koop toe een directiebesluit over wijzigingen in de IPB regeling die vooral vliegend personeel treffen. Te weten: beperking van het aantal uit te geven klapbanken voor IPB'ers en companions, beperking op het uitgeven van de beschikbare cockpitstoelen, verhoging van de leeftijd van meereizende kinderen en voor de kaarthouders onder het eigen personeel geen toegang tot de lounges meer. In het kader van Transform 2015 en gezellig samen op weg naar het 95 jarig bestaan van het bedrijf niet bepaald feestelijke beslissingen voor het cabinepersoneel. We hebben ook KLM laten weten dit absoluut onbegrijpelijk te vinden. VNC verwacht eerder een verruiming van de IPB faciliteiten en geen beperkingen.
Hoe nu verder? Zoals de VNC al dikwijls heeft gecommuniceerd, maar wat we nogmaals willen benadrukken: de VNC wil geen KLC variant en we doen er dan ook alles aan om die te voorkomen. Komende Ledenraad wordt de huidige situatie aan de achterban voorgelegd en zodra er nieuws is horen jullie dat uiteraard.
KLM Sectiebestuur