Tijdens het KLC cabineoverleg zijn er allerlei onderwerpen besproken, zoals instroom en doorstroom, en veranderingen in het BMC. Ook bleek dat de Unfit to fly trial aan een zijden draadje hangt.
Stand van Zaken
Boet Kreiken begon te zeggen dat hij trots is op het cabinepersoneel. Op verschillende Pillars van KLC wordt hoog gescoord of het target behaald. Daarnaast scoort het cabinepersoneel heel goed op overall performance en veiligheid. Verder zegt Kreiken dat het een intensief jaar wordt vanwege onder meer het verdwijnen van de Fokker, het stoppen van de KBX, het vliegen op nieuwe bestemmingen zoals Ibiza, het bouwen van de A/B pier en transities.
Veranderingen BMC
KLM zal haar afdelingen naar de begane grond verplaatsen. Op de eerste verdieping komen winkels en op de tweede verdieping constructors. Dat betekent dat onze briefingkamer ophoudt te bestaan, want KLC vindt dat briefen niet gebonden is aan één ruimte. Ook de check-in zal veranderen: KLC streeft ernaar alles via de iPad te laten verlopen en naar een minimum aan handelingen voor crew.
Voor de supportdesk zoekt KLC een oplossing want ze willen wel een CCM op het BMC houden.
Moving your world
Vanaf dit jaar wordt Moving your world naar een volgend level gebracht door het te implementeren in trainingen.
Initial redesign
Er is een project opgestart waarin de initials opnieuw zullen worden ingericht. Onder meer wordt gekeken naar welke kennis een persoon al heeft en wat die nodig heeft van KLC. Ook wordt Moving your world hierin toegepast. KLC zet in op het leveren van efficiëntie en kwaliteit.
Crew control
Het is meermalen voorgekomen dat CC zich niet aan de gemaakte regels houdt en CA’s incorrect inplant na wijzigingen in vluchten. Angeline van der Kloet neemt contact op met crew control om deze situatie en de houding jegens CA’s te bespreken.
Instroom/doorstroom/promoties
Van januari tot juli staan er 10 initials gepland. Zeven daarvan zijn geaccordeerd. Een volledig aantal van 10 initials betekent 140 nieuwe CA’s in de eerste helft van het jaar. De doorstroomcursussen lopen tot en met juni. Zeven cursussen zijn al geaccordeerd. Vanaf deze maand starten ook vijf IFS-cursussen. Dat betekent dat er nog een aantal mensen op een wachtlijst zijn gezet dus het is mogelijk dat er nog een extra cursus komt.
De geldigheid van je sollicitatie (en je plek op de wachtlijst) is een jaar.
Schrijven van IFS-rapporten
Wij kregen signalen dat het onduidelijk is hoeveel rapporten je per jaar moet schrijven in combinatie met vakantie en eventueel ziekte. KLC zegt dat je voor elke maand drie rapporten moet schrijven, ongeacht of je op vakantie gaat of niet. Vakantie moet tijdens een andere maand worden ingehaald. Wij hebben KLC laten weten dat het bedrijf geen duidelijke informatie geeft. CCM’s en het training department geven wisselende informatie. KLC zal er zorg voor dragen dat de informatie voortaan eenduidig is.
Bereikbaarheid CCM
Vele CA’s laten ons weten dat hun CCM moeilijk, slecht of niet bereikbaar is. Emails worden niet beantwoord of mensen worden wordt niet teruggebeld. Angeline van der Kloet neemt dit op met de CCM’s.
Regels bereikbaarheid
Wat als je tijd tussen twee vluchten hebt, je je telefoon op stil hebt staan, crew control je nodig heeft en niet kan bereiken? De tijd op de grond is werktijd, dus het is van belang dat je crew weet waar je bent. Als dat het geval is en jij bent bijv. op plaza en crew control krijgt je niet te pakken, dan is dat oké. Het is dan ook niet de bedoeling dat je CCM dit van crew control te horen krijgt en je hierover wordt aangesproken of een aantekening krijgt - zolang je crew maar weet waar je bent.
Unfit to fly trial
KLC gaf een opgave van de unfit-meldingen van afgelopen jaar. Deze zijn hoger dan gewenst. KLC probeert de meldingen te analyseren en heeft het idee dat er om talloze (foutieve) redenen unfit wordt gemeld. Het bedrijf wil dan ook een wijziging in de regels en wil stoppen met de trial als dat niet gebeurt. Wij laten de informatie en de opstelling van KLC bezinken en hebben afgesproken om volgende week met een reactie terug te komen.
In de tussentijd vragen wij jullie om gebruik te maken van de unfit-melding zoals deze bedoeld is en de regels na te leven. Je kunt ze vinden op http://www.vnconline.nl/nieuws/2015/december/informatie-over-trial-unfit-to-fly
Wordt vervolgd!
Sectiebestuur KLC
Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden, jouw toekomst en jouw pensioen! Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Wil je lid worden? Mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480