In het cao akkoord tussen KLM en de VNC zijn afspraken gemaakt voor productiviteitsverbetering van het cabinepersoneel. Harde voorwaarde vanuit de VNC daarbij was dat de doorlooptijden van service in de M-class verkort zou worden zodat de werkdruk niet verhoogd wordt en een minimale rust kan worden gegarandeerd. Na het bereikte cao akkoord met KLM is de CIST van GC31 hard aan de slag gegaan met Inflight Services om tot een nieuw service-concept te komen, een concept dat voldoet aan de gemaakte afspraken in de cao. Omdat er een ratio van maximaal 52 pax per CA is afgesproken voor de M-class is aanpassing van het product randvoorwaardelijk en deze dient voor een efficiëntere werkwijze te zorgen. Daarnaast zijn er zoals gezegd afspraken rondom rust aan boord gemaakt.
Inmiddels zijn Inflight en de GC eruit en is er een volledig nieuw service concept bedacht voor de M-class. Daarbij is de nadruk gelegd op minder handelingen voor de CA, maar wel met een goed en herkenbaar product en ruimte voor interactie met onze passagiers. Dit concept is inmiddels gepresenteerd aan de VNC en wij zijn ervan overtuigd dat de gemaakte afspraken volledig geborgd zijn.
De inhoud en details van het nieuwe product zullen binnenkort door KLM worden gedeeld.
Sectiebestuur KLM
Lees je als cabine-collega mee maar ben je (nog) geen VNC lid? Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Zo doe je echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan in de vertegenwoordiging van de belangen van het cabinepersoneel.