Vertegenwoordigers van de verschillende Europese lidstaten hebben in de EASA Committee 'ja' gezegd tegen het voorstel met betrekking tot de Europese werk- en rusttijdenregeling (FTL).
Vertegenwoordigers van de verschillende Europese lidstaten hebben in de EASA Committee 'ja' gezegd tegen het voorstel met betrekking tot de Europese werk- en rusttijdenregeling (FTL). Nederland en Oostenrijk hebben tegen gestemd.
In de aanloop naar een definitieve beslissing over de EASA FTL door het Europese Parlement hebben de VNC en de VNV veel tijd en energie gestoken om de Nederlandse overheid te overtuigen van het feit dat EASA de inzichten van onafhankelijke wetenschappers en medici onvoldoende heeft meegenomen in haar voorstellen. Deze inzichten betreffen het effect van vermoeidheid en gebrek aan slaap op prestaties van vliegend personeel. De voorstellen van EASA gaan verder dan wetenschappers adviseren.
De VNC en de VNV hebben met name geageerd tegen 3 voorstellen. EASA is van mening dat een basis bemanning nachtvluchten van 12 en een half uur kan uitvoeren voor er sprake hoeft te zijn van verzwaring van de bemanning. EASA wil een groot gedeelte van de reserve thuis tijd niet mee te tellen in de uiteindelijke maximale werktijd na oproep (Flight Duty Period, FDP). Over beide voorstellen denken wetenschappers heel anders. EASA heeft dat naast zich neergelegd.
Woordvoerders van beide vliegende bonden hebben het Nederlandse Parlement wel kunnen overtuigen van de noodzaak om de resultaten van wetenschappelijk onderzoek mee te wegen in de uiteindelijke voorstellen. Helaas waren de Nederlandse en Oostenrijkse vertegenwoordigers roependen in de woestijn.
Door de beslissing van de EASA Committee is er geen kans meer dat de EASA voorstellen worden geamendeerd. Wat er nu ligt zal aan het Europees Parlement worden aangeboden voor besluitvorming. De VNC en de VNV richten daarom nu samen met hun Europese samenwerkingsorganisaties EFT en ECA (European Cockpit Association) alle pijlen op de vertegenwoordigers in het Europees Parlement. Mocht ook het Europees Parlement akkoord gaan met de EASA voorstellen sluiten wij niet uit dat we naar het Europese Hof gaan.
VNC bestuur