Op het hoofdkantoor in Amstelveen is vandaag de gebruikelijke toelichting op de cijfers van het 3e kwartaal gegeven aan afvaardigingen van alle werknemersorganisaties en overlegpartners. Financieel directeur Eric Swelheim presenteerde opnieuw sterke resultaten met een groei in omzet voor zowel KLM als Air France.
Boven verwachting
De resultaten van het zo belangrijke 3e kwartaal waren prima te noemen met een groei in omzet voor zowel KLM (+5,2%) als Air France (+3,5%). Gezien de stijging van brandstofkosten en schommelingen in verschillende valuta was dit boven verwachting.
De operationele winst viel bij beide maatschappijen wel iets lager uit door genoemde aspecten: bij KLM was deze 573 miljoen, wat 15 miljoen minder is dan vorig jaar, en Air France noteerde 493 miljoen winst, 66 miljoen minder dan vorig jaar.
KLM heeft haar schuld verder afgebouwd, wat enorm scheelt in rentelasten, en kon vanwege haar goede kaspositie meer dan een miljard investeren o.a. in nieuwe vliegtuigen.
De directie gaf aan tevreden te zijn met dit resultaat, zeker gezien de dynamiek van stijgende brandstofkosten. Ook de beurskoers van KLM reageerde positief op de cijfers met een stijging van 10%.
Transavia presteerde wederom erg goed, met fikse stijgingen van het operationele resultaat in zowel Nederland als Frankrijk.
Rust bij Air France
Bij onze Franse partner is het na een roerige tijd jaar eindelijk relatief rustig. De stakingen, die nog altijd negatief drukken op de resultaten van de eerste negen maanden van dit jaar, zijn voorlopig van de baan: voor de komende 2 jaar is een salarisstijging afgesproken die voor alle partijen aanvaardbaar is. Het uitblijven van stakingen was ontegenzeggelijk terug te zien in de cijfers van AF voor specifiek dit 3e kwartaal.
Omslag
Of de goede resultaten van de laatste 2 jaar ook de komende tijd gehandhaafd kunnen blijven is de vraag, er lijkt sprake te zijn van een omslag: de groei van de economie is naar beneden bijgesteld, de olieprijzen blijven stijgen, Schiphol zit ‘vol’ en mag niet of nauwelijks groeien. De wil van KLM om een sterker bedrijf te worden en door te gaan met investeren blijft echter overeind. En de beste garantie voor de toekomst is en blijft natuurlijk een mooi product en uitstekende service verlenen aan onze passagiers. En dat, zo benadrukte Swelheim, moeten we met z’n allen blijven doen, elke dag weer.
VNC bestuur