Vorige week heeft de VNC een cao overleg gehad met transavia.com. Tijdens dit overleg is het bedrijf weliswaar over de brug gekomen met een structurele loonsverhoging gekomen van 1,25 % per 1 januari 2015, maar de VNC vindt dit erg laag. Voor de VNC was een structurele loonsverhoging
Vorige week heeft de VNC een cao overleg gehad met transavia.com. Tijdens dit overleg is het bedrijf weliswaar over de brug gekomen met een structurele loonsverhoging gekomen van 1,25 % per 1 januari 2015, maar de VNC vindt dit erg laag.
Voor de VNC was een structurele loonsverhoging voor het cabinepersoneel een vereiste om de cao onderhandelingen te kunnen hervatten. Daarnaast heeft het bedrijf aangegeven met ons in gesprek te willen over het automatiseren van het cabine indelingssysteem, de vereenvoudiging van reiskostenregeling woon/werkverkeer en afspraken maken over de nieuwe flexwet tijdelijke contracten. De VNC zal in het volgende cao overleg van 2 april hierop reageren.
Regulier overleg
Vorige week is er ook zeswekelijks regulier overleg geweest waarbij transavia.com een presentatie gaf over de wetgeving tijdelijke contracten: wat houdt de nieuwe flexwet precies in. Er blijken nog veel onduidelijkheden te zijn over de nieuwe regels. transavia.com zegt het belangrijk te vinden om collega’s die al jaren vliegen bij het bedrijf aan zich te binden. De VNC heeft aangegeven graag vaste contracten voor CA’s te willen en transavia.com ziet dit ook als een mogelijkheid. Het is echter te vroeg voor definitieve uitspraken hierover omdat eerst de consequenties van alle mogelijke oplossingen in kaart moeten worden gebracht. Tijdens de lopende cao onderhandelingen zal de VNC samen met het bedrijf hiernaar op zoek gaan.
Nieuwe aan- en afmeldtijden
Een evaluatie van het verkorte aan- en afmelden stond ook op de agenda. Er wordt nu bijna 1 jaar met de nieuwe aan- en afmeldtijden gewerkt. Het bedrijf spreekt van een succesvolle introductie, waarbij crew inmiddels zijn routine heeft gevonden. Toch ziet het bedrijf ook verschillende aandachtspunten en situaties waarbij het gehele proces niet soepel loopt. De VNC geeft aan dat de werkdruk hoger is geworden; hetzelfde werk moet in een kortere tijd worden gedaan. Tevens is er het probleem met de handbagage bijgekomen. Doordat in de nabije toekomst de video aan boord verdwijnt en daarmee ook de flight safety video, zal de werkdruk voor de start aan boord alleen maar hoger worden. De VNC heeft haar zorgen hierom geuit. De komende maanden zal transavia.com het verkort aan- en afmelden nader onderzoeken waarbij de VNC een vinger aan de pols houdt.
Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben over deze of andere onderwerpen, neem dan gerust contact met ons op via sectiebestuur.transavia.com@vnconline.nl
Sectiebestuur transavia.com