Bij deze de uitgewerkte teksten van het principe akkoord (klik hier) en bijbehorend overzicht (klik hier). We voldoen hiermee aan onze verantwoordelijkheid om aan de bezuinigingen bij te dragen en er staan vele positieve zaken tegenover. De VNC gaat voor een evenwichtige cao die loopt tot juni 2019.Op dit moment krijgen we voornamelijk reacties van FNV leden op VNC Facebook, deze variëren van kritisch tot ronduit negatief. Om een zogeheten tunnelvisie te voorkomen, hopen wij dat iedereen de moeite wil nemen om de volledige inhoud van het principe akkoord goed door te nemen. Met als doel dat meningen worden gebaseerd op het totaalpakket.
Ook rondom de CBS is het wenselijk als de discussie over het volledige verhaal gaat: we hebben in het principe akkoord een andere invulling van de CBS onder harde voorwaarden van aanpassingen aan de service en werkmethodiek, zodat deze werkbaar is.
Geven en nemenIn beginsel is door ons gecommuniceerd dat de -1 CA van tafel wordt gehaald, wat tot onze spijt een formulering is geweest die vragen opriep. Ter verduidelijking hierop: in de onderhandelingen is het door beide partijen een geven en nemen geweest. Het resultaat is een nieuwe CBS in combinatie met een werkbare situatie aan boord. Dit ontstaat door een ander product te introduceren in de M-class waar zowel de groepscommissie als de vakbonden inspraak in zullen gaan krijgen. Het nieuwe product inclusief de werkwijze valt niet te vergelijken met wat de crew nu aan boord doet.
Vaste voorwaarden aan vernieuwde CBSDe -1 CA maatregel maakt plaats voor een betere variant waarbij de keiharde voorwaarde is vastgelegd dat die aanpassing van de CBS alleen kan worden gerealiseerd in combinatie met een aanpassing van de service en de werkmethodiek. Zo wordt de werkbaarheid zeer zeker verbeterd en is er een werkdrukverlaging ten opzichte van de huidige -1 CA maatregel. Bovendien is de spijkerharde randvoorwaarde van aftopping van een maximaal aantal stoelen in de M-class per CA op 52 en per purser op maximaal 26 (inclusief de SPML’s) ingedekt. Daarom wordt daar de mogelijkheid uitgesloten dat KLM eenzijdig een cabinelid minder in zou zetten. Kortom: door die maximale aantallen vast te leggen in de cao kunnen deze niet worden overschreden. Als er meerdere stoelen komen dan vastgelegd, is er namelijk de verplichting van het toevoegen van een CA aan de bemanning.
Werkbaarheid wordt verbeterd Door de aangepaste service ontstaat een werkbare en efficiënte werkmethodiek die een kortere doorlooptijd van de service bewerkstelligt. Niet langer halve karren overal en nergens aan boord die over de M-class crew verdeeld moeten worden. Iedere CA krijgt een trolley met maximaal 52 plateau’s en iedere purser maximaal 26. De (A)P heeft zodoende de tijd om met de nodige hand/spandiensten de CA’s te ondersteunen en de leidinggevende rol en CRM taken richting de passagiers uit te blijven voeren.
Nogmaals: voor de invoering van de aangepaste CBS zijn een werkbare service en werkmethodiek de keiharde voorwaarden die op papier zijn vastgelegd. De invulling wordt op detail bewaakt door onze Groepscommissie waarin van beide vakbonden vertegenwoordigers zitten. Zij worden direct betrokken bij de voorstellen, wijzigingen en tests aangaande de verbeterde werkbaarheid.
KLM sectiebestuur
Lees je als cabine-collega mee maar ben je (nog) geen VNC lid? Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info:
secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Zo doe je echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze harde tijden.