Indelingsproblemen Eindhoven-based crew
Transavia heeft door personeelstekorten vrijwel dagelijks te maken met flinke uitdagingen om vluchten van de benodigde crew te voorzien. Dit geldt op alle bases. Nadat we de afgelopen jaren te maken hadden met onderbezetting van pursers op de base Eindhoven, is er de laatste tijd een tekort aan ca’s op Schiphol. Hierdoor moet crew van Eindhoven zich vaker dan ooit voor een duty aanmelden op de luchthaven Schiphol, wat een enorme wissel trekt op de maakbaarheid. De knelpunten voor deze indelingen liggen vooral in de lange reisafstanden (meer dan 200 kilometer enkele reis) en de vroege aanmeldtijden waardoor collega’s soms al tussen 01:00 uur en 02:00 uur ’s nachts de nachtrust moesten beëindigen om zich op tijd te kunnen aanmelden. De VNC heeft – in goed overleg met Transavia - voor de collega’s die in Limburg en Eindhoven wonen een oplossing kunnen vinden; in veel gevallen werd aanmelden op Eindhoven toch mogelijk. De verwachting is dat aanmelden Schiphol voor Eindhoven-based crew binnenkort tot een aanvaardbaar niveau wordt teruggebracht.
Update cao-overleg
Afgelopen week ging het cao-overleg tussen de cabinebonden en Transavia verder. Het sectiebestuur van de VNC heeft de reacties van de leden vanuit de twee peilmoment-sessies met Transavia gedeeld. Transavia heeft verder bewogen op het gebied van inkomen voor het cabinepersoneel en heeft ook een positief voorstel op tafel gelegd over de gewenste modernisering van het deeltijdconstruct. Voor de collega’s die reeds in dienst zijn en in de toekomst een wijziging willen aanbrengen in hun deeltijdvariant, blijven de voorwaarden onveranderd. Eén en ander houdt voor Transavia wel verband met andere afspraken waarover we voorlopig nog volop in gesprek blijven. Op het thema rustregels werden kleine wijzigingen door Transavia voorgesteld die gedeeltelijk een verbetering zijn tegenover het eerdere voorstel en anderzijds een terugtrekkende beweging inhielden ten aanzien van eerdere suggesties. Transavia blijft benadrukken dat er een één op één koppeling is met het houden van een proef voor dertien roosterperiodes en de daarbij horende profielen en vaste rustlengtes. Zodra er voor beide partijen meer bestendigheid komt in de gewenste wijzigingen, zullen we jullie daarvan op de hoogte stellen.
Transavia nadelig in het nieuws
Complicaties, dilemma’s en obstakels kenmerken het probleemveld voor het bedrijf en het cabinepersoneel. Transavia werkt met de VNC hard aan oplossingen voor achterstallig onderhoud en pijnlijke onderwerpen die meer dan ooit zichtbaar zijn geworden. De moeilijkheden die het cabinepersoneel nu vanuit de arbeidsvoorwaarden ondervindt, worden niet langer alleen intern besproken maar zijn inmiddels breed uitgemeten in de media. In een tv-uitzending werden de kijkers op de hoogte gesteld van de uitstroom van Transavia cabinepersoneel naar de KLM als gevolg van de te zware tewerkstelling en de kwalitatief minder goede cao. Vooral de Werk- en Rusttijdenregeling werd als minder goed betiteld.
De werk/privé balans is zoek omdat er nauwelijks invloed is op het rooster. Vrij vragen voor een belangrijk privémoment leidt veelal tot teleurstelling bij het cabinepersoneel omdat deze verzoeken vaak niet ingewilligd kunnen worden. ‘Transavia is een mooi bedrijf maar er verandert helaas niets. Waarom worden de problemen niet opgepakt,’ werd er door een inmiddels ex-medewerker verteld. De VNC geeft de kernvraagstukken die in relatie staan met bovenstaande al geruime tijd binnen het cao-overleg aan. We gaan ervanuit dat we als jullie belangenbehartiger substantiële stappen kunnen zetten. Als dat gelukt is kan Transavia ooit weer op een vertrouwd positieve manier in het nieuws komen.
Lauren Klaassen en Antonie Kloots